Annonsinfo Hjäp bloggen Information Kontaktuppgifter Till förstasidan
Vad kommer Nyman att kosta DIF?
2013-06-28 10:15:54
När det i rätten dömdes till Stefan Nymans fördel häromdagen, så ska Malmö Redhawks stå för hans lön till och med april 2014. Dvs en hel säsong till.
Och nu är Nyman, som ni känner till, på väg till Djurgården.

Intressant frågeställning vi står framför.

I domen står det:

"Tingsrätten fastställer att Malmö Redhawks Ishockey AB är skyldigt att till Stefan Nyman för perioden maj 2013 – april 2014 betala 55 625 kr per den 25:e varje månad."

Och det står också att om Stefan Nyman tar ett nytt jobb under denna perioden så ska Malmö Redhawks Ishockey AB stå för mellanskillnaden upp till 55.625 kronor.

Rent krasst så behöver Nyman inte förhandla med sin eventuella nya arbetsgivare om han ska tjäna en krona eller om han ska tjäna 55.625 kronor.
Det är bara en förhandlingssak om han ska tjäna mer än detta beloppet varje månad. Och det är ju intressant.
Vad kommer han kosta DIF, om han går dit?

Tänk er förhandlingsläget Djurgården sitter i.
Challe Berglund skulle kunna säga, om man går utanför alla moraliska gränser:
- Hörru, du kan få en krona av oss i lön. Malmö får betala 55.624 kronor.

Det är ju inte direkt så att dom kommer sitta och diskutera enligt följande konversation.
Challe: Vi erbjuder 32.000 kronor i månaden.
Nyman: Men jag vill ha 47.000 kronor.
Challe: Vi kan sträcka oss till 41.000.

För det är ju ointressant. Nyman kommer tjäna 55.625 kronor brutto, varje månad till och med april 2014, hur man än vänder och vrider på det.
För Djurgården kommer inte att betala mer pengar än det. Inte en chans, med deras ekonomiska situation. En guldsituation, om man nu avser att ta in Stefan Nyman som assisterande tränare.

Frågan är vad Malmös reaktion blir om de får beskedet från Djurgården
- Vi har tagit in Stefan Nyman nu. Han får XXXXX i månadslön av oss. Så ni får betala XXXXX kronor.
Jag tror att det kommer vara en högre summa på Malmös lönekuvert till Nyman, än vad Djurgårdens summa kommer att vara.
Frågan är vad man skulle kunna göra åt saken. Antagligen ingenting.
Bara att gilla läget, skulle jag tro.
Så hur "fräck" är den kommande arbetsgivaren? Marknadsmässig lön, eller nyttjar man läget? Jag vet vad jag hade gjort.
Dela på Twitter
Permalink
Läs fler inlägg om:
Hockey
Match
Fundering:
2013-06-28 10:27:16
Borde det inte vara så att Tingsrätten dömt att avtalet gäller.
I så fall borde Malmö ha en del att säga till om gällande var och hur han får jobba då han är under kontrakt med just Malmö.

Tror tyvärr inte denna soppan sett sin sista vändning.
Sune:
2013-06-28 10:27:35
Bör inte det klassas som jäv att få lön av en direkt konkurrent till det företaget man är anställd av?

Det bör testas i rätten i sådant fall, och bör resultera i att Malmö slipper betala ett öre om han blir anställd av en konkurrent.
Anonym:
2013-06-28 10:38:15
Som vanligt kommer en massa klokerhuvuden som inte fattar ett skit!!!

Snälla undvik att skriva istället för att göra bort er ännu mer!
sterner:
2013-06-28 10:51:38
Anonym. Berätta gärna då vad som gäller. Du verkar ju ha koll.
Viktor:
2013-06-28 10:54:14
Hur skulle det kunna räknas som jäv?

Tvisten med Malmö är ju för gamla synder och ett avtalsbrott från Malmö´s sida.. Om det inte finns reglerat i avtalet / kontraktet att hans lön, ska utebli. Vid eventuell nyanställning så finns det väl inga frågetecken?
...:
2013-06-28 10:58:52
Eller så gör man fulingen jag skrivit om innan, två års kontrakt med 1 krona i lön första året och dubbla summan man kommer överens om andra så får han max ut från Malmö och Djurgården får betala det som de anser sig ha råd med.
För Djurgårdens del så blir det den kostnad man tänkt, för Nymans del så blir det extra pengar i fickan och Malmö sitter med Svarte-Petter...
Men jag hoppas verkligen inte att man gör så.
v:
2013-06-28 11:01:13
Malmö ska väl bara vara glada att de slipper betala hela beloppet. Uppenbarligen så har ju Malmö felat och får därför stå sitt kast.

Se det som välgörenhet från Djurgårdens sida att man vill betala lite av lönen överhuvudtaget. :-p
Sune:
2013-06-28 11:01:29
Klart det kan räknas som jäv.

Hur opartisk skulle en helt utomstående anse att Nyman är om han får pengar varje månad ifrån 2 konkurenter?

Ponera att han skulle få lön från Volvo men arbeta för SAAB istället för MIF-DIF.

Det räcker med misstanke om jäv för att få ett avtal hävt.
Pravda:
2013-06-28 11:10:51
Nyman startar en firma och säljer sin tid till DIF som konsult.
Firman fakturerar DIF men Nyman tar inte ut någon lön därifrån utan lever gott på den månatliga somman från Malmö.
Lön från sitt företag börjar han ta ut först när Malmös pengaregn avslutats.
Så går det till nuförtiden *host* Göran Persson mfl *host*
TvePe (Leksand):
2013-06-28 11:11:12
Exakt som ni gjorde med JLGP, alltså. Svinhugg går igen...
ubbe (mif):
2013-06-28 11:17:22
TvePe (Leksand): Alldeles rätt! Svinhugg går alltid igen... och med tanke på det skulle jag om jag vore LIF-supporter vara riktigt jäkla orolig!
Elde:
2013-06-28 11:19:47
Tror Nyman bara myser och han ser nog gärna att Malmö får göra rätt för sig.Det är mkt han fått utstå,då den riktiga boven egentligen heter Q.
Gösse:
2013-06-28 11:22:53
Är så glad att denna soppa är över och att vi aldrig får se Nyman i Malmös bås. Hur ett avtal kan vara skrivet på detta viset är för mig en gåta. Nu blickar vi framåt och skiter ett gått stycke åt Nyman. Tror att malmö är väl förbredda att få betala hela Nymans lön under den tid som är kvar. Nyman det svinet kommer säkert gå till Djuråden men han kommer att jobba där nästan gratis för han vill säkert att Malmö ska lida. Tyvärr så kommer man att få se hans fula nuna när han kommer till Malmö med Djurgården.
Sen är det jätte synd om Djurgården att han ska komma dit och fördärva.
L:
2013-06-28 11:34:56
Att någon klubb överhuvudtaget skulle vilja ha nåt med Nyman att göra efter vad han ställt till med i sin karriär låter ju inte vettigt. Frågan är vilket som är dummast? att Malmö betalar lön kontraktstiden ut eller att nån annan klubb faktiskt anställer honom???
AH:
2013-06-28 11:38:45
Reglerna om jäv känns inte speciellt relevanta i detta fall. Djurgården ser en chans att inte behöva betala lika mycket till Nyman som de i annat fall troligtvis varit tvungna till. Varför skulle de försöka hindra honom att ta emot pengar från Malmö? Har svårt att tro att de kommer att tro Nyman gör ett sämre jobb för dem för det.

Malmö å sin sida lär nog tycka det är bättre att Djurgården betalar Nymans halva lön än att Nyman går arbetslös och inkasserar hela lönen från Malmö.

Bara så ni vet:
2013-06-28 11:47:08
55625:- i 12 månader motsvarar summan till 445 säsongskort för ungdomar...
Oviktigt att veta!:
2013-06-28 12:08:59
445 årskort? och? betalar inte var o en sitt årskort själv? Det motsvarar säkert tonvis med mat också till folk som svälter....o inget av det har med detta att göra...
Anonym:
2013-06-28 12:13:10
Eh, det är väl Malmö som har sagt upp avtalet och vägrat betala, eller har jag fel? Vilka rättigheter har Malmö då att hindra en föredetta anställd som blivit uppsagd på fel grunder att ta ett annat jobb, och låta Malmö betala mellanskillnaden?
Nyman skulle väl kunna stämma Q för förtal mm också om han kände för det.
john:):
2013-06-28 12:24:45
Påminner mig om att Charles(Challe) Berglund inte behövde eller ville ta ett nytt arbete efter att han fått sparken från Modo.I ett år betalade Modo månadslön till honom.

Har säkert en del tips att komma med till Nyman.

Och det var kanske 3 ggr så mycket som Nymans,är inte säker på om A.Johansson också fick avgångspeng..
Diaz - LIF:
2013-06-28 12:30:16
Jag vet vad jag hade gjort..

Inte ens röra Nyman med tång!
Objektiv 2:
2013-06-28 12:36:02
Elde:
Fundera en sväng till.
Vad Nyman har gjort är inte olagligt (gränsfall), men helt åt skogen moraliskt. Hoppas att DIF inte låter honom ha någonting med klubbens pengar att göra.
Subjektiv:
2013-06-28 12:45:46
Oviktigt att veta:
Tror att "Bara så ni vet" menar, att det är vad MIF skulle behöva sälja extra i årskort räknat för att täcka kostnaden.
Tycker det hade varit relevant om nu MIF skulle själva betala, men styrelsen har ordnat detta på annat sätt.
Emil:
2013-06-28 12:50:44
Han lär få ett kontrakt på 1 krona i månaden och sen VÄLDIGT HÖGA bonusar?
Slangen:
2013-06-28 12:57:22
Bonusar är också lön... Inkomst av tjänst
Anonym:
2013-06-28 12:59:40
Jäv kan ni glömma, det hör inte hemma i denna frågan.

Däremot måste ny arbetsgivare betala en marknadsmässig lön, om dom inte gör det så kan Malmö få deras betalningsskyldighet upphävd.

Regeln är till för att arbetstagaren inte skall förlora något, inte för att ny arbetsgivare skall tjäna på det.

Sen är det ju även viktigt för Nyman att han har en bra lön efter Malmös betalningsskyldighet gått ut, därför ligger det i han intresse att DIF betalar en bra lön.
Skulle han förhandla sig till ett rejält lönelyft år 2 måste ändå 1:a årets lön vara marksnadsmässig.
Anonym:
2013-06-28 12:59:48
Men i praktiken betalar Malmö allt själva eftersom det som inte betalas direkt från klubben, de pengarna tas från sponsorspengar till klubben.
Anonym:
2013-06-28 13:07:01
Glömde en sak, är dock lite osäker eftersom jag inte vet hur avtalet ser ut.

Men det kan även vara så att Malmö måste godkänna hans nya avtal eftersom han formellt fortfarande räknas som anställd av Malmö eftersom dom betalar hans lön, då ligger bollen hos Malmö att godkänna hans nya avtal eller bara nej eftersom dom ändå betalar lönen.
Räknas han fortfarande som anställd av Malmö kan han inte ta ett jobb utan godkännande från Malmö.
LIF:are:
2013-06-28 13:19:50
Hoppas skattefuskarna Malmö får betala hela Kalaset för Nyman.
Gösse:
2013-06-28 13:30:08
Lif:are du kan vara lugn det har en domstol redan klargjort att
malmö ska göra. Sen kanske Ni där uppe ska hålla tyst om skattefusk.
Istället för att oroa sig över malmö så skulle kanske Leksand oroa sig över sin spelartrupp och sitt eget.
Malmö Redhawks:
2013-06-28 13:54:37
Objektiv 2//

Det du säger är förtal .Vad har Nyman gjort som är omoraliskt?

Enligt de uppgifter som kommit fram under tvisten så är det väldigt tydligt vad som har hänt.

1. Nyman fick en del av sin lön av Hugo S eftersom Malmö hade stora ekonomiska problem när han anställdes. Styrelsen godkände det och Hugo betalade med privata pengar

2. Hugo kotrakterade Linus Klasen själv eftersom han ville ha en stjärna i sitt lag. Kontraktet skrevs under av styrelseledamoten Urs O Kraft. Det kan väl knappast ha undgått någon att Hugo betalade kalaset själv med privata pengar.




Anonym:
2013-06-28 14:25:43
Anonym 12:59.
Nej, det drabbar inte MIF på något sätt. Dessa pengar är framskakade av folk i styrelsen. Dessa pengar hade inte MIF kunnat tillgodo räknat sig på annat sätt.
HenkeDIF:
2013-06-28 14:28:52
Oavsett om DIF betalar 1, 1000 eller 20 000 kr så är ju varje lön från en annan förening än Malmö en utgiftslättnad. (Sen fattar jag att 12 kr på ett år inte är en lättnad men jag menar som princip) Jag tvivlar på att DIF vill betala mer än nödvändigt, så det lär väl hamna någonstans kring 1 kr.
Anonym:
2013-06-28 14:38:57
Objektiv 2//
Alla som har lite koll på hur det fungerar i den riktiga världen vet att inget beslut kan tas utan styrelsens godkännande ,så även i Malmö ! Gnäll i såfall på Styrelsen .
Objektiv 2:
2013-06-28 14:59:07
Okey!
Killen var ett geni. Fattar inte varför han fick sparken.
Allting och alltid i den riktiga världen går via en styrelse, mm.
Någon eller några brände över 100 miljoner på en säsong. Nämner inga namn, men det låter rimligt.
Nu är det över och det är skönt.

...:
2013-06-28 15:32:12
Till Gösse:
Skifta fokus, förstår att du tycker Nyman är ett praktarsle och säger absolut inte att du har fel.
Men se till att vara på matcherna mot Djurgården hemma, ta med ALLA dina polare med tryck i rösten och se till att lyfta Malmö.
Lovar dig att efter en seger hemma med ett riktigt tryck från läktaren så blir det lite plåster på såren. Känslan av att äga läktaren och se ens lag slå ett lag man ogillar (eller ett lag med enstaka personer man ogillar) är bland det bästa man kan göra med kläderna på!
#73:
2013-06-28 15:48:28
Finns inte en chans att Djurgården skulle göra så. Finns inget lag med högre moral än Djurgården, så ni behöver inte oroa er...
Anonym:
2013-06-28 16:19:56
Till LIF:are:
Handen på hjärtat!
LIF:are är du inte med tanke på den kommentaren.
Troligen, ganska säkert, mer en Rögle ko!
Anonym:
2013-06-28 16:23:05
Nyman är vidrig.Han och Sjögrens smutsiga affärer har ställt till det för många klubbar.

Sjukt att Dif vill ha honom.Men dom är väll lika smutsiga så de passar väll ihop.
Anonym:
2013-06-28 16:41:55
Anonym 14:25
I teorin ar det sa att det inte kostar klubben en krona. Men i praktiken sa ar det inte sa eftersom det ar pengar fran den vanliga sponsringen som blivit oronmarkt till detta. Sa det kostar inte klubben en krona eftersom det ar sponsorpengar som oronmarkts till detta, men utan den har striden hade klubben haft storre sponsorstod med motsvarande belopp.
Djurgårdare:
2013-06-28 16:54:41
Gillar inte denna situation att han troligtvis ska till DIF. När man inte varit insatt i vad han eg gjort läser man en del som hatar honom och andra som säger att det var styrelsens fel som godkände alla utgifter. Så jag vet inte, men det jag vet är att jag inte vill ha en tränare som lever på annat lags lön. Vi har äcklet Marcus Nilson, vår förra lagkapten, som vi kommer få betala lön till för fyra år framåt. Ca 1 miljon sammanlagt plus rättegångskostnader på ca 500,000. Det är en klasspelare vi kunnat värva för den summan. Han vägrade att sänka sin lön nämnvärt då vi degraderades och tackade nej till ett bud mellan 175-200 000/mån! Fick sparken då DIF inte hade råd till det, då stämmer han oss och kommer få rätt. Så jag vet hur det känns och vill inte att annar lag ska känna att vi livnär oss på dem. Nån annan jävla tränare måste väl finnas. Släng in Ölve eller Ottosson eller vad som helst.
Nyman2:
2013-06-28 17:44:02
Jag tror det blir ett 2-årskontrakt med lönen 0:- första året och 55000:- andra året.
Skolde:
2013-06-28 18:22:09
Men ärligt talat, hur många som skriver här skulle börja jobba för ett företag som vill betala 1 kr för ditt arbete, bara för ditt tidigare företag betalar 55.000 kr?

Skulle ni inte vilja ha en marknadsmässig lön hos den nya arbetsgivaren? eller ni hade varit nöjda med att de tycker du är värd 1 kr, för så blir ju inställningen.

Tror nog att Nyman hamnar på en ok lön för en hjälptränare isåfall.
Anonym:
2013-06-28 18:50:26
Tyvärr så syns det i kommentarerna att många inte har kunskap gällande arbetsmarknadens regler. Om Nyman väljer att arbeta i Djurgården så gäller marknadsmässig lön. T ex 10 000 kr i månaden är inte marknadsmässig. Utöver det är de flesta tillägg, t ex fri bil och bostad, bonus med mera lönegrundande. Rent generellt är Nyman ännu en tillgång för Malmö eftersom man betalar hans lön och då kan man till viss del sätta han i arbete. Får han annat arbete är det en eftergift på mellanskillnaden från den marknadsmässiga lönen. Han har också en skyldighet att minska skadan genom att söka annat arbete.
Anonym:
2013-06-28 19:15:02
Anonym ovan: "Han har också en skyldighet att minska skadan genom att söka annat arbete."
Vart har du läst om arbetsmarknadens regler, och vilken skada menar du? Menar du skadan som domstolen anser att Nyman inte gjort sig skyldig till?
Malmö har valt att bryta avtalet men blivit tvingade av domstol att betala för hela avtalet som skrevs inför säsongen 2011-2012. Dom har ingeting att säga till om vad Nyman ska göra eller inte, eftersom att domstolen dömt till Nymans fördel.

Är du Tommy Q, verkar så med tanke på hur du tänker.
INGVALDO:
2013-06-28 21:16:33
Om han nu lönas av Malmö kan vi dra lite nytta av honom genom att under matcherna låta honom gå i Hawkankostym och efter städa omklädningsrummen. Eller kan han småsnacka med våra supportrar i pauserna om vad som gått fel i en period!
Henrik D:
2013-06-28 23:21:40
Lästa avtalsenliga lön är 0:-

ja:
2013-06-29 00:01:38
Jag kan tycka att han ska vara på plats i Malmö sålänge han får lön härifrån.
Anonym:
2013-06-29 00:06:43
Fatta att ni har kickat honom men tvingas att betala lön iaf eftersom att Malmö valt att bryta kontraktet i förtid. Ni kan inte tvinga honom till ett skit, utan ska bara betala lönen för honom tills nästa säsong är slut.
Bam:
2013-06-29 08:17:21
Pravda har redan visat facit men verkar inte som att folk fattar, Nyman kommer fakturera via bolag utan att ta ut lön själv.
Detta sätt är redan beprövat av tex GP och finns inget för Malmö att göra utan bara glatt betala.
Medan Nyman får lön av MIF får Nymans företag lön från DIF.
Jonas:
2013-06-29 11:51:09
Stefan Nyman skall begravas.
Så var det med den saken.
Hockey:
2013-06-30 09:06:21
Jonas//

Du håller en nivå som inte är acceptabel på något sätt!!

Malmö får vackert betala Nyman lön för hela kontraktstiden samt alla rättegångskosnader, detta eftersom de tydligen har en ordförande som är totalt inkompetent . Det måste ha funnits ett billigare sätt att lösa den här tvisten på för Malmö! Avgå Tommy Qvarfort !!!!!!!!!
Anonym:
2013-06-30 09:10:04
Tommy Qvarfort har gjort bort sig duktigt.!!!!!!! så det är bara för Malmö att betala!
Skriv en kommentar

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Kommentar:

URL/Bloggadress:
Huvudpartners

Exal AB

Resurs Bank

Nordic Bet
Resepartners

Quality hotell

Öresund hund & katt

Multilotto.com
Ämnen
Sök i bloggen


Ronneby Brunn Cup