Annonsinfo Hjäp bloggen Information Kontaktuppgifter Till förstasidan
Slarv gav noll poäng
2010-01-15 21:39:06
Tycker Malmö är med riktigt bra i matchen mot Leksand, om än med lite tur med en "bortadomare", men man förvaltar inte det.
Utan en helkorkad utvisning med för många man på banan med sex minuter kvar fällde dom.
Att ge Leksand ett powerplay med så kort tid kvar är som att vifta med en Frolic till en hund. Det smäller direkt.
Jäkla synd det, för som matchbilden såg ut så hade en poäng med här varit grymt skönt. Tyckte oavgjort hade speglat matchbilden. Men det går ut på att göra mål. Leksand gjorde fler och det är bara så.
Underhållningsvärdet går dock inte att klaga på!

---

En den tur och slumpmål i matchen:
2-1 - Prestberg lyckas trycka in en fladderpuck.
3-3 - Söderberg sätter en billigt dömd straff.
4-3 - MacLean ska egentligen byta och tappar sin gubbe. Leksand får försprång och sätter den.
4-4 - Hersley slänger in en chanspuck som går in.

---

Anton Blomqvist har gjort två mål i sin A-lagskarriär. Båda två mot Leksand.
Målet mot Bofors i lördags var en styrning har jag för mig.

---

Leksandsfolk. Hur går ramsan med Morten Green? Jag tolkar det som "Sparka ben på Morten Green", men det kan givetvis vara helt fel. Vill veta hur den går.
Och ståplats. Shit, vad dom trissar JLGP under matcherna. Inte konstigt att han är så hetlevrad. Publiken verkligen lyfter honom till det.

---

Alvarez tackling på Johan Hägglund efter några sekunder.
Schysst eller oschysst?
Jag satt på samma långsida, ganska långt ner och såg inte ett skit! Första tolkningen av det är dock att Hägglund inte håller upp huvudet.

---

Tveksamt 2: Okej, det var inte straff, gå vidare nu.

---

Att två danskar som har en rätt hygglig lön tar två rätt korkade utvisningar känns sådär.
Billiga, javisst, men onödigt att ta risken. Stalles utvisning tar han precis vid båsen när laget inte är utsatt för någon större fara.
Sånt man inte har råd med mot Leksand, som sagt.
Stalle tyckte jag dock var klart pigg. Såg ut att tända till att petningen ner till fjärdekedjan. Såg honom dock kliva ut och halta av med några minuter kvar. Fick tom ta hjälp av Bullen.

---

Robin Weihager: Klart bästa back idag. Någon som säger emot?
Vilken utveckling, bara den senaste månaden.
Har varit kritisk, han har svarat upp som man ska: Visa vem man är på planen.

---

Robert Olsson fick äran att ta presskonferensen med sin assisterande kollega i Leksand, Christer Olsson.
Christer lyfte fram Eric Johansson som tog ett grymt ansvar med två centrar borta.
Men det mest intressanta är vad Robban tyckte.
- Den utvisningen som vi tar i slutet är oacceptabel. Så får det inte gå till på den här nivån.
- Många backar gör ett väldigt bra jobb idag. Extra plus till Weihager, Hersley och Blomqvist.
- Leksands powerplay är bra. Så är det bara. Prestberg är magisk. Det är en stor del som skiljer lagen. Vi tränar och snackar PP, men mycket stavas självförtroende. Förra säsongen släppte PP under slutet. Vi hoppas på samma sak i år.
- Tråkigt att vi verkar ha fått en del skador. Alvarez verkar dock inte vara så allvarligt som vi först trodde, Stalle gick ut med en smäll på fotleden och Sacha Treille har förmodligen fått en hjärnskakning.
- Det är exakt så här vi ska spela. Hade vi haft den gnistan och inställningen i måndags mot Borås så hade vi vunnit, enkelt. Men det är vi tränare som har det ansvaret att se till att den gnistan finns.
Ungefär det hade Robert Olsson att säga. Kan bara hålla med honom om det mesta och jag tror vi alla är rörande överens.

---

Dagens mest bittra:
En hel hög av topplagen tappade poäng. Att Växjö på två hemmamatcher mot Sundsvall tagit en poäng under denna säsongen är riktigt sjukt.
Bortsett skadeproblem då alltså.
Dagens mest glädjande:
Att Malmö visar att dom är minst lika bra som det laget som leder serien.
Dela på Twitter
Permalink
Läs fler inlägg om:
Matcher
Match
Stoffe:
2010-01-15 21:41:09
Håller med, ni var värda en poäng. Men jag lovar, det var en skööööön seger.

Väl mött i KS.
Krille 18#:
2010-01-15 21:41:57
frågan e om vi kommer dit stoffe men det var klumpigt av malmö det var det!!!
Fredrik:
2010-01-15 21:42:16
Återigen en tabbe med fler spelare på isen!Oerhört dåligt.

För övrigt,underbar inställning MIF. Fortsätt så, då kommer resultat och publik.
tyson:
2010-01-15 21:42:34
ja lite kass
Hasse:
2010-01-15 21:44:17
Helt klockren tackling.
david:
2010-01-15 21:45:42
Tycker synd om Malmö. PP avgör verkligen matchen, inget snack om att Leksand är numret större där. Malmö måste få igång sitt...
Anonym:
2010-01-15 21:46:04
Fan va gott!!!!!

Ni ryker i play off......

Ni har er naturliga placering i systemet.

malmö, malmö allting e som vanligt..............
Stickan:
2010-01-15 21:47:08
Skillnaden stavas PP. Malmö är som sagt sämst i PP i allsvenskan (typ) och sämst i BP (typ). Och ändå ligger man på en playoffplats. Spel 5-5 måste Malmö vara ett av dom bättre lagen. Spelade ut Leksand för det mesta under denna match i 5-5.



Tränas det överhuvudtaget PP och BP?
kent70:
2010-01-15 21:47:30
Leksand vinner för att dom tränar på något som heter Powerplay vilket vi med all önskvärd tydlighet inte kan beskylla malmö för att göra. Sen är det bara tragikomiskt att förlora matchen på en utvisning för att dom hade för många spelare på banan. Inte första gången dom har problem med att räkna. PINSAMT !!!!!!!
Filiph:
2010-01-15 21:47:38
Tackling på hakspetsen, men håll upp huvudet för fan!
david:
2010-01-15 21:48:36
Johan, jag håller inte med om utvisningarna på danskarna. Från tvsoffan såg utvisningarna väldigt billiga ut.
Linus:
2010-01-15 21:48:50
4 femman inne sista min? Varför??
Mike Exxon:
2010-01-15 21:49:05
Underbarrrrrt, som Nordvästskåning i exil, finns det något som definitivt gläder ens hockeyhjärta och det är en MIFFA torsk, nu mår man bättre igen. I morgon piskar vi Brunsås och inleder marschen mot SM-kvartsfinal, lita på det!!!
Dala:
2010-01-15 21:50:56
Haha Exxon, dumfan? vi ses snart, garanterat
N:
2010-01-15 21:51:23
Hägglund tittar ned och tacklingen är okej MEN nya förhållningsregler från i år säger att tacklingar mot huvudet ska stävjas hårdare, därför borde det ha varit en tvåminutare. Han kunde ha undvikit att trycka till i det där läget och därför är det faktiskt en utvisning.
Putte:
2010-01-15 21:52:41
Stickan.. Ha ha, ja garva så ja höll på att skita på mig när ja läste ditt inlägg. Du får nog önska dig din sista y-kromosom i julklapp gosse.
Gnagare:
2010-01-15 21:52:52
@ stickan Nja ni spelade väl inte ut Leksand för det mesta, Var väl de där 12 minutrarna i Tredje då ni var överlägsna och pressade bönderna riktigt bra,



Leksands powerplay var riktigt bra idag måste ja säga, och Pälle Gnällberg får man nog säga är Allsvenskans bästa spelare i konkurens med Dick Tärnström.



Annars tyckte ja Leksand vann utan att imponera, mot ett lag som strider för att komma med i KS. Det måste man ändå ge Leksand credd för.



Nej ni får nog tyvärr inrikta er på Playoff, men vem vet kanske tar ni er till KS därigenom



Gött med seger för AIK idag, härligt för Liwing att få avgöra!!!
Peter:
2010-01-15 21:54:25
@ 5:e kommentaren här ovan.



kan du inte komma på ett nick så föreslår jag "fegis", "ynkrygg" eller varför inte "tösedreng"
Jerka:
2010-01-15 21:54:50
Härlig match av Malmö! Robin Alvarez tackling är klockren, det är helt och hållet Hägglund som inte kollar upp.



Orättvist, absolute. Johan säger att Malmö skulle haft en poäng, Malmö skulle haft TRE. Man spelar skjortan av Leksand i period 3 men det är målen som avgör och Mackan i målet har gjort bättre matcher än idag. En normal Mackan så vinner Malmö denna matchen.



Du säger att det är bortadomare, visst det är ingen straff men Malmö får två mycket mycket mycket billiga utvisningar på Damgaard och Staal för vad? Ja för vad?



Tycker Leksand filmar, och filmar och återigen filmar. Prestberg är en bra hockeyspelare men lipar något fruktansvärt.



Malmö kommer ta plats 4-7 och där kan allt hända, kvalserien är en bonus i år och mycket ska till om Malmö ska ta steget upp.



Viasat pratar hela tiden om att Ekman-Larsson saknas, MIF saknar Casselståhl och Kesä, inte ett ljud om det.



Leksand går ALDRIG upp i elitserien, inte en chans. Sorry Leksingar men det blir återtåg 497 nästa säsong.
Jörgen:
2010-01-15 21:55:33
Håller med dig vad gäller utvisningarna. Dock spelade Malmö riktigt riktigt bra stundtals. Roligt att se. Tror att det var en bra idé att förändra i kedjorna.



Själv såg jag matchen på tv och blev väldigt trött på Johan Tornberg. Han är en riktigt usel expertkommentator. Upprepar sig 4-5 gånger, har inget mer än självklarheter att säga och verkar mest intresserad av att vara Viasat till lags så han får fortsätta kommentera hockey.

URL: http://roligahistorier.com/
R&B:
2010-01-15 21:55:55
Hm,

MIF förlorar för

1. Hemmadomare (komigen 5-3 va patetisk)

2. PP - katastrof! Utan PP kommer MIF inte någonstans, play-off, kvalserie mm

3. Boxplay - inte bra

4. Marcus svensson - inget fel på något mål, men måste göra några fantomräddnignar

5. Slumpen - Malmö var värda minst 1 poäng, men sport e inte rättvist. Isen behövde inte spolas i Malmös zon i 3:e



I övrigt, Straffen - SOLKLAR!!! Tripping på skidskon, han var förbi även om han var påväg att ramla! Jag fattar inte vad som är problemet???



ÄÄÄÄÄrBeeeeeKåå, hur kan ni uttala er, ni är sist och vi ses i ett fullsatt Malmö ARENA!!!!!!!!!
Icecold:
2010-01-15 21:57:33
Grattis till segern, denna gång var det er tur men vi kommer igen.

Däremot är jag jävligt glad att vi inte har PUSSYS till spelare som Prestberg och G-Pierre. Prestberg som bara kan göra poäng i powerplay och därför filmar hela tiden och drar med sig andra leksingar.G-Pierre som ska vara en sån hårding att han drar ner store Sandström bakifrån när denne fightas med en annan leksing.
bulbax:
2010-01-15 21:58:12
Fan då:( En poäng kunde vi fått i allafall, tror det hade varit jävligt viktigt för Malmös självförtroende i fortsättningen. Nu är hela kvällen förstörd.. Tror att denna matchen var någon slags urladdning från Malmös sida och dom hade verkligen behövt vinna. Jag tror att det var på grund av att det just va leksad dom mötte spelet fungerade bra. Arg och besviken som jag är just nu tror jag garanterat inte Malmö är lika tända kommande matcher tyvärr. Ha de!
Gnagare:
2010-01-15 22:01:42
@ R&B angående straffen, Är du full eller?



Och tackling är ju solklart Checking To Head. En tackling som träffar huvudet enbart som denna gjorde är ju trots allt det. Jämför JVM med Marcus Johansson. Sen så visst hägglund tittar inte upp, men det måste ju finnas nån respekt för medspelaren från Alvarez sida.



Dock säger ja inte att den är medveten. En olyckshändelse helt enkelt. Men man är fortfarande ansvarig för sin tackling. Så en tvåa hade varit befogad. Sen får leksand nått billigt powerplay för nån CfB sen så var väldigt ojämn nivå från mr Holms sida.



AIK ELITSERIEN 2LAX10
Kulan:
2010-01-15 22:02:54
Jerka

Du borde stanna upp och tänka utifrån ett annat perspektiv. Du har liksom fastnat. Om tacklingen hade drabbat Fredrik Eriksson, hade du sagt att den var klockren då? DESSUTOM, om inte Leksand går upp i år så får Ni köra Ert 497 gemensamma återtåg nästa år.
War é Walter?:
2010-01-15 22:04:12
Tacklingen på Hägga var helt okej! Dock tog den på hakspetten, då är det per automatik utvisning. ALla tacklingar mot huvudet renderar numera utvisning.

Att likställa med att helt ofrivilligt få upp sin klubba i motståndarspelarens huvud renderar utvisning.

Skönt är att det "endast" verkar röra sig om en hjärnskakning, och vi hoppas alla att "Hägga" snabbt skall tillfriskna och frälsa alla oss Leksingar runt om i avlånga Svedala!



Malmö tog vara på Leksands slarv. Leksand spelade inspirerat under många delar av matchen, dock så slarvades det en hel del i arbetet i egen zon. Malmö är giftiga i tillvaratagande av tappad puck.



Straff? Förklara för mig hur det kunde gå till... Tyvärr Holm.



Ett iofs ganska rättvist resultat, Leksand kändes lite grand som numret större. Dock förringar jag ej Malmö någonting, de är absolut att räkna med. De är bättre än tabelläget påvisar!



3 poäng tackar vi för!
Söderlund:
2010-01-15 22:05:55
Leksand vinner oförtjänt - med sett till sista perioden.



Pelle Prestberg, 2+2. Han siktade på Weinstocks klubba vid

5-4-målet och ja, vad händer? Weinis styr in segermålet.



Jocke Eriksson var sämre än vanligt, men vann ändå målvakts-

kampen mot Svensson tycker jag.



Ingenting fel på tacklingen från Alvarez. Även om adrenalinet

pumpade som fan som leksing vid situationen, så är det inget

fel med smällen som Hägglund bjuds på, även om den tar väldigt

olyckligt. Men det är ingenting fel med själva tacklingen.



Det är ingen straff vid 3-3-målet, men det är heller ingen utv.

när Leksand fick chansen att spela 5-mot-3 och gjorde mål. Så

på den fronten så jämnade det ut sig rätt bra, även om jag tycker

att domarinsatsen vägde över till Malmös fördel faktiskt.



Tre sköna, blåvita poäng och nu är vi 14 poäng före er i serien.



En oerhört skön fredagskväll.



Synd att inte Mora vann bara. Jag ser hellre att dem hänger med

till kvalet än att Malmö gör det, just för att Redhawks är ett

bättre lag.

URL: http://blogg.aftonbladet.se/leksandsbloggen
Lars Ete´n:
2010-01-15 22:06:08
Leksand ska enligt uppgift kontakta Lars G Karlsson tävlingschef på hockeyförbundet, för att låta honom ta beslut om spanjackens tackling på Hägglund ska leda till "åtal" i disciplinnämden.
Jerka:
2010-01-15 22:07:18
Till Kulan: Ja, man måste ju kolla upp. Tycker det är mycket tråkigt det som händer men ge fan inte Alvarez skit för det.



Nu är det dags att fylla Malmö Arena igen gott folk!
Sylen:
2010-01-15 22:07:41
Ni dumma jävla skåningar som tycker Malmö gjorde en utmärkt insats och spelade ut LEKSAND och anser att domaren var anledningen till den "snöpliga" förlusten. Varför vinner ni inte de enkla matcherna då om ni är så jävla bra som ni framhäver?
Fredrik:
2010-01-15 22:08:38
Håller med dig johan, weihager var enormt bra, spelade säkert! även blomman tyckte jag gjorde en riktigt bra match. sandström är en riktigt frisk fläkt och stalle försökte mer än vanligt! men till alla er som sade att det blir mindre utvisningar utan kesä har fel, de drar på sig en massa onödiga oavsett vilket de förlorar matcher på! och ett fungerande pp spel är riktigt viktigt, det såg man på leksand idag!
Anonym:
2010-01-15 22:09:23
Weihager-.Blomqvist klart bästa backar idag. Men vad gör Ericsson för laget. PP katastrof. Spela några andra en enda gång.
R&B:
2010-01-15 22:09:46
Jag vidhåller,

Straffen, kolla reprisen,

tripping på skridskon, tappar balansen, kommer långt ut till vänster - är dessutom förbi målvakten

SOLKLAR straff!

Visst, utvisningarnar som ledde till 5-3 var ju också patetiska!

Men små marginaler...
jag:
2010-01-15 22:10:28
Jag tycker att redhawks spela sjukt bra i dag.

Leksand kan ju tacka dommaren för att dom fick vinna matchen.

För så många utvisningarna som leksand skulle haft men som dommaren strunta i o ta.
Rödhöken:
2010-01-15 22:11:51
Tycker Malmö gör en riktigt bra match idag. Som vanligt har man problem att göra mål på sina chanser. Kim Staal verkar ha tagit petningen till 4:e kedjan på ett bra sätt. Tycker han gör en mkt bra insats idag. Även Söderberg såg bra ut idag och var riktigt nära vid några tillfällen. Straffen är ju lysande. Weihager har oxå utvecklats till en riktigt bra back. Blomqvist står upp bra idag.



Tacklingen är i grunden helt juste och regelrätt men den tar på hackspetsen, Tur i oturen att det inte gick värre för Hägglund.



Straffen tycker jag är rätt dömd då det är handen inte klubban som stopapr pucken i målområdet, likaså sätter målvakten in klubban mellan benen på Malmöiten och får honom i obalans när han har öppet mål.



Tacklingarna som drabbar danskarna är inte så mkt att säga om annat än att domaren borde haft den nivån från början. Det var tacklingar i ryggen och det är ett regelbrott. Sedan får man ge bort en match på denna nivå genom juniormisstag i sista med för många spelare på isen. Det är inte första gången Malmö drabbas av sådana utvisningar. Här krävs det rejäl skärpning.



Sedan tycker jag det är dags att bänka Maclean några matcher. det håller inte i längden att hålla på att smådutta som han gör i egen zon eller runt linjerna. Han är uppenbart inte alls i samma form som i fjol. Hade han varit det hade Malmö lett matchen efter både första och andra perioden.



Nu får bara hoppas att det inte är alltför allvarliga skador på Hardt och Staal samt att de första rapporterna om Alvarez är överdrivna.
Tysken:
2010-01-15 22:12:29
Jaha.. Det va en jäkla match! Tycker Malmö är värda en poäng, helt klart.. Alvarez tackling kan diskuteras i all oändlighet, jag säger tveksamt att den är OK.. Det är inte straff, men heller inte utvisning på Damgaard och Staal i 5-3 läget! Så jämnt där.. Hur Söderlund kan tycka att Jocke vinner målvaktsmatchen är ett mysterium?! Hersleys mål? Blomqvists mål? Ja du.. Den jäveln som vände ut på isen igen i slutet så det blir 6 man borde fan ta mig bli straffk**llad! Här går hela jävla laget och kämpar i 60 minuter och så pissar man bort det på det viset!? En eloge till Malmö, vi fixar det här, vi ska till Kvalserien!



<3 Redhawks <3
Peter:
2010-01-15 22:13:05
@ Sylen



Därför att det inte är vi som spelar matcherna.



Det gör spelarna ...
Håkan:
2010-01-15 22:14:12
Nu måste det väl ändå vara dags att bänka MacLean några matcher. Han tillför för f...n inte ett skit. Tappar dessutom pucken i uppspelsfasen vid deras 4-3 mål. Han var loj och ointressaerd ikväll!! Nej bänka honom och även Treille och Wallgren och in med Dyk, Holmqvist och nån junior ytterligare...Annars gör de en bra match och ska ju vinna då de dominerar 3:e totalt men det håller inte att dra på sig dumma utvisningar
Tysken:
2010-01-15 22:15:21
Så du tycker att Leksand var överlägsna eller? Du kanske ska ta o komma ner till "dumma" Skåne och diskutera saken? Jävla fjolla..
pyg:
2010-01-15 22:15:52
f-ck jag tycker domarna i allsvenskan ska ta en ny kurs i att döma !! man måste ju döma åt båda hållen !!! malmö skulle haft minst en poäng med sej !!!
War é Walter?:
2010-01-15 22:16:30
OBS! Jag måste nog skriva så, OBS!, för att en del skall förstå...



Jag förringar inte Malmö någonting(OBS!), men snälla ni. Färgblind, Malmöit eller bara allmänt hockeyintresserad, det är INGEN straff. Klubban tar bort pucken från målområdet. Det är SOLKLART!



OBS!
Ola:
2010-01-15 22:17:16
Alvarez lär få titta upp i fortsättningen...

Synd att Malmö har så många pucko i sin laguppställning, annars hade en skåning som också kunnat önska dom lite lycka!!!

Malmö arena 12 000 pers, ytterligare ett år i AS :)
Anonym:
2010-01-15 22:17:27
SÖDERLUND: har inte du en egen "blogg" att kludda på?? fejklexing!
Roger Karlsson, Växjö:
2010-01-15 22:17:36
Jag tycker att Malmö sprattlade på riktigt bra. Höll jämna steg med Leksand långt in i tredje perioden, mycket givetvis pga en horribel straff och ett självmål av Jocke. Alvarez tackling mot huvudet på Hägglund visar stor brist på respekt mot en motståndare. Malmös upprepade crosscheckingar var också ett tema genom hela matchen. Summa summarum en klar och kassaskåpsäker seger för ledarna av Allsvenskan. Malmö får försöka att spotta i nävarna och komma igen mot de lite sämre lagen. Oskarshamn och Sundsvall t.ex.
Andersson:
2010-01-15 22:18:19
En jakla bra match idag, fran sett en bit i 1a perioden.



Vi tar fortsattningsvis korkade utvisningar, idag personifierad Faxe, vad fan sysslar han med.



Tacklingen av Alvarez ar klockren, allt annat ar okunnighet, finns inget och anmarka dar men jag hoppas Hagglund kryar pa sig, sag ganska otackt ut.



Mr Kalle Anka, eller Donald Duck Maclean ar jag sa in i helvetes trott pa att se sa jag hellre raknat bilar utanfor Maracana Stadion, han ar enskild anledning till att Leksand gjorde 4an.



Nu tar vi nya tag. Forza MIF!
nöffeplidan:
2010-01-15 22:22:48
solklart weihagers bästa match riktigt roligt att han visar gry.



alvarez tackling är regelrätt, i detta fall kan han inte belastas för att Hägglund inte ser sig för .checking to the head hade varit hårt där.



straffen ja jag vet inte visst han får ett rapp över skiskona men jag tror inte domaren tog för det.lite sned vinkling på utvisningarna men så är det malmö får väl träna på att drälla en meter från sarg och sen ramla som en döende svan det funkar ju för leksand.



pp katastrof igen box-play likaså man kommer inte upp i press,men på det stora hela hade oavgjort inte varit fel.hoppas nu inte weihager blir borta för länge han behövs.
kalle:
2010-01-15 22:23:02
Kändes ändå rätt bra att Alvarez blev skadad, på nått sätt jämnade det ut sig
pyg !!!:
2010-01-15 22:24:03
OLA va menar du me att malmö har många puckon i sitt lag ??? ,,, e du från leksand eller ???,,,

Icecold:
2010-01-15 22:24:04
ROGER KARLSSON VÄXJÖ:

Du menar Sundsvall som ni slog ikväll HA HA.

Stäng käften det osar ända hit.
LARZ TIPPX:
2010-01-15 22:24:12
SATAN SÅ NÄRA...

ta hand om DEJ johan.
War é Walter?:
2010-01-15 22:27:14
@ Andersson här ovan.



Jag håller med dig.



Det är ganska konstigt att Kallis inte bänkar McLean, eller iaf spelar honom i 4:e. Staal är iaf en bättre gnuggare än McLean, som i mångt och mycket lever lite grand på lönekuvertet, och när det väl gäller än en väldigt duktig spelare.



Det var för övrigt riktigt kul att se Green ikväll. Övertänd var bara förnamnet. Jävlar, han skulle visa Leksand att han "ta mig fan" kan prestera topphockey även i annan dress. Det funkade ju inte riktigt idag... Men vi vet ju alla vad Green går för, coh ni kommer att få RIKTIGT mycket nytta av honom! Var så säkra!
FJ:
2010-01-15 22:32:16
En rätt skön match, trist för Hägga att han inte såg rödhöken som flög in i honom. Gott med tre pinnar i alla fall!!



Ramsan om Morten Green kan nog vara denna:



"Oh oh oh Jean-Luc Grand-Pierre

Oh oh oh Jean-Luc Grand-Pierre



Stor och stark

Muskler utav sten

Tackla inte honom

Fråga Morten Green"



Framåt Malmö !!:
2010-01-15 22:39:04
BP är bedrövligt kan lika gärna sätta ut vägkoner all heder till pågarna som gör en bra match fem mot fem...

Tror det blir mycket svårt för lagen från AS att gå upp i år.

lif har ett PP i ES klass men väger mycket lätt i egen zon plus att strumpan inte håller någon högre klass i båset......

(ursäkta språket men prestberg är en jävla fitta)



aldrig aldrig ALDRIG ger vi upp !!
War é Walter?:
2010-01-15 22:41:42
@Framåt Malmö !!:



Jasså Prestberg är en fitta?



Är det bittert att han gjorde 2+2?
Jacob:
2010-01-15 22:44:39
Tjenare!



Grymt kul att se en blogg som inte bara handlar om mode! Ska försöka hänga lite här när mitt minne tillåter!



Ha det fint!



/Jacob.

URL: http://whore.blogg.se/
bulbax:
2010-01-15 22:46:10
@ Framåt Malmö!!

Haha! Tänkte med på vägkoner ang Malmös bp:) Varför blir det så? Även om dom inte vågar så kan det ju faktiskt inte bli sämre så jag tycker dom borde försöka stressa och röra på sig nästa gång..
Andersson:
2010-01-15 22:50:30
kalle



Sa javla fullt med skit ditt inlagg dar, Robin gor inget fel, sen var han halvskadad sen tidigare, att onska nagon skadad ar fucked up.



Var ar walther



Verkligen! Maclean ar allt som vi inte behover ha pa isen, tung, lat och oengagerad, helt vardelos idag och har inte gjort manga glada, han ar knappt i narheten av mal, det han ar har for att gora.



Green sag harligt tand ut.



5-4:
2010-01-15 22:50:43
Tror ramsan du undrar över går såhär:



"Dags att bryta ben på morten green"
LiM:
2010-01-15 22:52:10
Hej Skåningar !!

Tycker Malmö gjorde en riktigt bra match ikväll.men som ni vet så räckte Ni inte till.ALLA lag tänder ju till mot just Leksand,ändå lyckas LIF vinna de flesta matcher.Vilken match/matcher tror Ni är årets match för alla lag ?? Jo Just det Leksands IF så klart!!!

Detta år har LIF en jättechans att lämna skiten och gå till ELITEN!!

Hoppas MIF tar tredjeplatsen före lillebror.
Schven:
2010-01-15 22:53:49
Sammanfattningsvis kan man väl säga att det var en dag på jobbet för Leksand. Tog precis i så mycket som det krävdes. Tre poäng till Leksand. Noll(0) till Malmö.
rydmark:
2010-01-15 22:53:55
Ja, vad säger man efter den här matchen. Malmö var klasser bättre än i de senaste matcherna... spelade de så här jämt skulle de inte tappa poäng mot sämre lag i onödan!! Kul att se hur taggade de var, och en riktigt rolig match på det hela stora. Men det är förjävligt att de inte kan visa den här inställningen till varje match.



Samtidigt blir jag så jäkla less... hela denna säsong har PP varit ett skämt från MIFs sida... och inte heller BP har sett särskilt respektingivande ut (det kryps upp alldeles för mycket i knät på målvakten). HUR kan detta INTE ha åtgärdats under över 30 matcher???? Hade Malmö hållit högre nivå i dessa moment hade kvällen kunnat sluta med 3 poäng istället för med 0. Leksand visade (liksom massa motståndarlag visat Malmö) hur PP går till och sänkte ett grymt bra kämpande Malmö. Ordnas inte dessa spelformer upp håller inte detta långt, tyvärr.



Nu hoppas jag att man visar den här tändningen mot alla lag och plockar hem en rad 3-poängare framöver... vi får bara inte falla mer i tabellen nu. Det ska snarare bära uppåt!! Hoppas det inte blev skador som drabbar laget under längre tid nu bara... vi har haft nog på den fronten tycker jag.



..kan hålla med alla som klagar över Prestberg och en del andra spelare i Leksand som faller lätt och som ser ut att få väldigt ont av allt.... sånt drar ner nöjet med hockey.... Det såg ibland ut som att Malmö bestod av ett gäng Hulken då minsta putt blev till en vurpa med smärta. Trist när bra lag håller på med sånt...



Fan vad bra det blev när man körde ihop Söderberg och Staal förresten - så ska det se ut. Hoppas Staal är redo att köra nästa match och att man kör vidare på dem ihop som i början av tredje perioden ikväll......
00000:
2010-01-15 22:55:17
1: Robin Alvarez tackling är klockren.

2: Två helt horribla utvisningar avgör matchen.

3: Malmö borde vunnit med ja, 8-5? 9-5.

4: Leksand KOMMER aldrig gå upp, då ska jag gå till Kina.

5: Prestberg, eller heter han lipberg? Eller Gnällberg? Välj själva.

6: Kalis o Robban får ta på sig sista utv, inte första gången det händer.

7: Leksand är stöddiga, vi har i allefall sveriges bästa blogg.

8: Straffen är solklar, han sätter klubban mellan benen så han ramlar.
Hansson:
2010-01-15 22:56:02
Fan vad Eriksson går bort sig på Leksands första mål..jävla rundningsmärke..kasst.

Detta vill jag se i Malmö,nu.

Ut Maclean o Sacha,In med Banham,Jussi och lyft upp Dyk plus 2 Juniorer till,varav en back.

Sen tar vi in en ny POLIS i laget,Matt Nickersson.DÅ JÄVLAR..

Hur fungerar det nu med Kesäs lön nu när han är långtids skadad?Frigörs det pengar för Malmö?
Jimpa:
2010-01-15 23:00:28
Vilket härligt spel de visar upp ändå.Kämpar matchen igenom.Varför visade dom inte detta mot Borås och alla så kallade sämre lag.
Framåt Malmö !!:
2010-01-15 23:01:37
prestberg är fitta även om han tar hem poängligan i NHL.....
Jonas:
2010-01-15 23:08:50
Leksand bjuder på 2 mål, ert 1:a och 2:a.. slarv i uppspelet på 2:a..
Ola:
2010-01-15 23:09:04
Näää jag är inte från Leksand, Skåne däremot... Men står fast vid Malmös laguppställning innehåller massa puckon som tex Calle "Mammas påg som inte vågar lämna Malmös stadsgräns" Söderberg :)
tullen:
2010-01-15 23:14:21
blev först irriterad på kommentatorerna som tyckte det var en billig straff och letade anledning till varför den dömdes. själv tycker jag det är en solklr tripping från målvakten som slår undan skridskon men jag har tydligen fel för ingen verkar se det så.
Nisse Leksing:
2010-01-15 23:24:46
"Johan"..Tycker Häggas tackling var ok...han skulle tittat upp...tveksamt om det var utvisning...i samma sekvens var dock en solklar crosschecking från en malmöspelare som jag retade mig på...

Straffen...jadu...den var det nog bara Holm som såg..det var nog det värsta jag sett i domarväg..

Annars var det kvalserie-stämning snudd på...underhållande match..ge och ta från båda håll...

Tyckte malmö stog upp bra....

Tack för en bra match...
Söderlund:
2010-01-15 23:33:22
BTW...

Varför spelade Malmö med fjärdelinan sista 1,5 minuten?

Coachar inte Karlström sina mannar bättre än så? Dåligt.

URL: http://blogg.aftonbladet.se/leksandsbloggen
Busenkelt:
2010-01-15 23:44:49
Leksand-Malmö 5-4. Tre poäng till Leksand och vad jag kan förstå noll(0)poäng till Malmö.
Kix:
2010-01-15 23:47:16
Sur förlust!En av de bättre matcherna jag sett iår!

Kul att se Green på spelhumör, synd att han inte fick näta!

Kalis omvaskning av kedjorna funkade över förväntan! Staalmannen flög högt idag!

Weihager och Blomman var taggade, verkar som Eriksson är på g igen...



Hoppas inte Alvarez´skada är allvarlig, han behövs i laget.



@ Ola Malmö har inga puckon i sin laguppställning! Det enda puckot här är du...

Det var ingen oschysst tackling men den tog olyckligt, tur att Hägglund inte blev allvarligt skadad. Aldrig kul när en spelare blir liggande på isen.



Vad hände med Treille?
Nische:
2010-01-16 00:01:11
Kix: Treille försökte tackla JLGP. Har nu hjärnskakning.
Enkelt:
2010-01-16 00:02:56
Kan man regel 540 så behöver man inte diskutera det som hände med Hägglund, tacklingar som träffar huvudet skall bestraffas med utvisning. Svårare än så är det inte.

Har för mig att man en gång hade ett förtydligande med att axelskydd var skydd och inte till för att tacklas med, men där kan jag ha fel, är ett par år sedan jag slutade dömma.
danne:
2010-01-16 00:14:20
tycker nog Weihager OCH Blomqvist var bästa backar idag. Förutom målet stod Blomman upp lika rejält som han gjort de senaste matcherna. Hoppades även på att Weihager skulle få in något av sina skott. Får egentligen inte bli förlust när dom spelar såhär bra, men individuella misstag avgör, tyvärr.Dock mycket sevärd match.
Johan:
2010-01-16 00:14:39
Vilken match! Den var grym att se även på TV, men inget slår att vara på plats!



Fick vi ett mål för eran utvisning i slutet fick ni ett mål för straffen... Det var inte straff, men nu är det som det är.

En bra match var det i vilket fall och underhållningsvärdet var det som sagt inget fel på!

URL: http://schumacher4ever.blogg.se/
Wibbe:
2010-01-16 00:19:45
Ja, det är en tackling som träffar huvudet och då är det utvisning. Nu blev även Hägglund skadad och då SKA det vara Match penalty oavsett om det var avsiktligt eller inte... Nu tror jag absolut inte att Alvarez gjorde det med flit men han skulle inte ha spelat mer efter den tacklingen.
Kenneth:
2010-01-16 00:24:14
Dagens resultat spetsade verkligen till toppstriden. AIK och Leksand var de enda lagen från övre halvan som tog tre poäng. AIK är nu tvåa och Malmö är snart sjunde och sista lag till Play Off.



Sexa eller sjua spelar dock ingen roll för Malmö, eftersom fyran tveklöst kommer att välja Almtuna som motståndare.
Stickan:
2010-01-16 00:27:10
Sylen



Därför vi spelar inte såhär bra i dom andra matcherna. I denna serie är det tyvärr för mycket lojspel. Spelarna bryr sig inte när dom möter Oskarshamn, Björklöven, Borås osv..

Leksand vinner knappt mot Oskarshamn hemma, losar mot Björklöven borta osv. Sen när det helt plötsligt blir ett roligt möte, ja då spelar man bra hockey. Leksand vinner alltid mot Malmö hemma å vise versa i Malmö.



En sak jag undrar mer bara. När Leksandsspelarens klubba far upp i ansiktet på domaren, bör det egentligen inte bli utvisning då? Man har ju ansvar för sin klubba. Hade den istället tagit i Malmöspelarens ansikte så hade det blivit utvisning.

Och om man boxar till en domare, då blir det väl matchstraff eller så. Men är det någon som vet vad som gäller när det gäller en klubba i huvudet på en domare? :)
sfg:
2010-01-16 00:28:14
Är du dum eller kalle kändes rättvisst att alvarez blev skadad?!

äckliga lexingar
David:
2010-01-16 00:30:59
Den som skrev att Superstars har en ramsa som går "Dags att bryta ben på Morten Green" är helt ute och cyklar. De har ingen ramsa som går i den stilen.
Rompa:
2010-01-16 00:32:51
Om vi håller oss till MIF, utan att alltför djupt analysera matchen, tycker jag vi kan sammanfatta enligt följande:

Riktigt dumma utvisningar som måste stävjas, bara motståndarna vinner på dem. Bänka Damgaard snarast, han måste få tid att coola ner sig.

Alla utvisningar på sistone för "too many players" är helt en fråga för coacherna, INTE individuella spelare, sätt press på tränarna att göra det de är avlönade för, det är inte spelarnas uppgift.

Till sist är det TRÄNARENS uppgift att träna Power play, något som verkar helt ha missats detta år, ingen av spelarna verkar veta vad dem eller någon annan ska göra i PP. Här måste Kalis gå in och verkligen sätta ner foten, det har varit bedrövligt hela säsongen.
Gustav (LTJD):
2010-01-16 00:33:05
Jävlar vilken hockeyunderhållning kvällens match bjöd på! Tråkigt att det osar så mycket bitterhet här. Malmö har sig själva att skylla för förlusten, kom igen sex spelare på plan vid 4-4 i slutet av matchen? Sånt har man inte råd med.



Kan inte uttala mig om straffen för jag fattar inte pga. vad domaren utdömer den.



Däremot måste jag dissa alla som säger att Alvarez tackling var "klockren". Har ni ens kollat reglerna? Hade han haft bättre kontroll och träffat axeln hade det varit en av de fetaste open ice denna säsong. Självklart var det inte hans mening att träffa huvudet men det är samma som vid Rhodins hög klubba - Du har ansvar över klubba och din kropp vid tacklingar. Domaren måste ha missat vad som hände annars hade en 2:a varit självklar.
Stickan:
2010-01-16 00:50:57
Gustav (LTJD)



Nej självklart så är det inte meningen att han ska träffa domaren i huvudet, jag bara undrade fall någon visste vad en bedömning ska vara. Nu blev det ju blodvite med, hade det varit en spelare så hade det ju blivit 2+2. Men kanske lite hårt när man råkar göra det på en domare. Var bara intresserad fall det finns någon regel om man råkar trycka upp klubban i domarens ansikte :)
3 trevliga poäng:
2010-01-16 00:56:47
från min vinkel var det en tackling mot huvudet och då finnns det inget mer att säga om det, får se om det kommer ut klipp på det senare



blev Alvarez verkligen skadad? eller skydda han sig själv?



en annan sak jag märkte var att malmöspelarna var OTROLIGT griniga specielt Green och försökte få JLGP att tappa humöret
hockey:
2010-01-16 01:00:40
hur kan ni säga att malmö spelade ut leksand ? Såg ni matchen? tycker att det är tvärtom.
Sverker:
2010-01-16 01:00:55
Dags att bänka blomman! Är ju totalt borta vid ena målet, har en leksing bakom sig som han inte ens bryr dig om dom sedan gör mål.



Bästa spelaren?! Kollade vi på samma match?



Nej, skit i den här säsongen och satsa på nästa i stället.
Nilsson:
2010-01-16 01:04:03
Konstigt att det finns så många som kan så lite om hockey som läser denna blogg, jag menar alla som förstår minsta lilla om denna ädla sport såg väl att Leksand var totalt överlägsna. OK, det var ganska jämt de första 10 min i 3:e per, men i övrigt var det klasskillnad.... Lite synd att domaren hade spelat på malmö, han gjorde ju allt för att de skulle vinna, men inte ens det hjälpte.
Gustav (LTJD):
2010-01-16 01:09:41
Stickan:



Jag menade den höga klubban Rhodin gav en MIF:are som gav honom två minuter på bänken. Hur det är när en domare/linjeman blir utsatt för en klubbspets vet jag inte exakt hur det är, borde ju vara samma som i övrigt. Dock påverkar det ju inte det andra laget negativt på något sätt så en oavsiktlig hög klubba på en linjeman är väl kanske lite annorlunda.

Dessutom ska man ju tänka på att domarna/linjemännen ska försöka hålla sig lite ifrån spelarna och inte vara i vägen, därför ska de nog vara väldigt säkra på sin sak om de ska döma en 2+2 för det.
Anonym:
2010-01-16 01:13:26
Här kan ni som är för lata eller okunniga för att kolla upp reglerna se vad boken säger:



540 – TACKLING MOT HUVUDET ELLER NACKEN – Checking to the head or

neck area

a) En spelare som riktar en tackling eller ett slag, med någon del av sin kropp, mot huvudet och nacken på en motståndare eller "driver" eller "tvingar" huvudet på en motståndare in i skyddsglaset på sargen, skall efter domarens omdöme, ådömas:

- Mindre straffet + Misconduct Penalty, (2+10)

- Större straffet + automatiskt Game Misconduct penalty, (5+GM)

eller

- Match penalty (MP)



b) En spelare som med checking to the head and neck area skadar sin motståndare skall ådömas:

- Match penalty (MP)
K::
2010-01-16 01:31:36
Tycker knappast han riktade tacklingen mot huvudet! Hägglund gjorde felet att kolla ner i isen! Jag håller varken på leksand eller malmö... men tycker det var en helt korrekt tackling!



Att Malmö sedan skulle vara lika bra som leksand håller jag inte riktigt med om. Leksand hade väl det mesta av spelet i den här matchen!
HS:
2010-01-16 01:40:34
Underbart att Leksand vann! Hade kännts oerhört tungt att spela lika eller förlora när man ger bort alla Malmös mål. Sånna misstag som Leksand gör får helt enkelt inte göras.
Gustav:
2010-01-16 01:44:41
K:

Det spelar ingen roll om man tycker att den är korrekt. Jag vet inte om jag gillar regeln heller men det spelar ingen som helst roll. Att hålla ned huvudet påverkar liksom ingenting i hur du ska döma. Går du in stenhårt med en axel mitt i bröstet på någon ska du ha tillräcklig kontroll för att du inte ska träffa skallen. Så enkelt är det.



Att rikta tacklingen syftar på var den träffar, inte på vad man hade tänkt.



Lägger ned det här nu eftersom det verkar vara svårt för många att förstå att deras åsikter inte väger tyngre än regler. Go natt! =)
#73:
2010-01-16 01:58:19
Den enda ramsan som innehåller Morten Green handlar om JLGP

---

Stor och stark och elak

Muskler utav sten

Tackla inte honom

Fråga Morten Green



Såfan det var straff. Och Alvarez fick iaf vad han förtjänade, så det hade varit sämre om han fått GAME...
Markov:
2010-01-16 02:10:26
Mkt bla bla bla .....

I historieböckerna kommer det ändå ALLTID stå Leksand-Malmö 5-4.
Leksing:
2010-01-16 03:10:16
Nä vi "sjöng" dags att bryta ben på Morten Green. Sjöng med jag också och skäms över det i efterhand för det var inte snyggt...
Anonym:
2010-01-16 04:52:49
Fegis Anales eller vad han heter fejkade knäskadan för att han inte vågade vara kvar på isen, förr eller senare hade han fått en omgång av JLGP så att han ångrade att han klev på spelarbussen i malmö!
jocke i Lund:
2010-01-16 07:44:35
mycket snack om tacklingen..hägglund har söderberg i ryggen,söderberg ser alvarez komma i full fart för tackling. sticker själv åt sidan och hägglund tappar pucken lite så han kommer fram med kroppen och då automatiskt lägre med huvudet. SUMMA: klockren tackling som tar illa helt enkelt. han kan inte hjälpa att hägglund tappar pucken.

straff var det inte.. olsson tappar fästet själv..drar en för snäv kurva.



skit samma. Vi gav ALDRIG upp iallafal=)



Ses på onsdag gott folk i Arenan=)
Besviken:
2010-01-16 08:09:29
Som Leksing brukar jag ALLTID gå in och läsa på motståndarnas hemsida efter matchen, tycker det är en kul grej.

Men när jag gör det efter den här matchen blev jag grymt besviken på Malmös hemsida, att Alvarez inte är ute efter att skada är jag helt övertygad om men om det som i den här matchen är så att en motståndare blir skadad kan man väl som skribent på hemsidan ta reda på vad den skadade spelaren heter i förnamn?

Eller är det för mycket begärt när det skrivs på en officiell hemsida?
N-lec:
2010-01-16 09:47:57
Det första jag sa när den perfekta tacklingen från Alvarez utdelades, var i stil med följande;



Nu lär leksingarna köra en månads lipande om allt som har med Malmö att göra. Och Alvarez borde få minst 5 matchers avstängning.

Och Malmös fans är så sjukt korkade för att de tycker tackligen var kanon.



Vi vet hur det var senast ang. Tjärnas propp mot AJN.
N-lec:
2010-01-16 09:50:31
Tillägg; Johan eller någon som var där.



Tyckte jag hörde en växelramsa från Leksands fans, där man skiftade mellan tjejer och killar? Helt ärligt, haha!
Pappa Pilut:
2010-01-16 09:52:15
Som vanligt leksandsgnäll efter tacklingen.

Påminner väldigt mycket om Tjärnkvists tackling på Anti-Jussi Niemi förra säsongen, på det viset att det finns inget som helst uppsåt att skada. I A-J Niemis fall tog det allvarligt pga plexiglaset.

Då lyckades Leksand med medias hjälp gnälla till sig avstängning på Tjärnkvist, och det skulle inte förvåna mig om det blir samma visa nu.
Stefan:
2010-01-16 09:54:11
Så här såger regelboken om tacklingar som denna Hägglund fick.

Och kolla upp ordet huvud på Wikipedia, hakan sitter på huvudet!



Så här säger regelboken om straffet "Checking to the head".

TACKLING MOT HUVUDET ELLER NACKEN

Checking to the head or neck area



a) En spelare som riktar en tackling eller ett slag, med någon del av sin kropp, mot huvudet och nacken på en motståndare eller "driver" eller "tvingar" huvudet på en motståndare in i skyddsglaset på sargen, skall efter domarens omdöme, ådömas:

- Mindre straffet + Misconduct Penalty, (2+10)

- Större straffet + automatiskt Game Misconduct penalty, (5+GM)

eller

- Match penalty (MP)



b) En spelare som med checking to the head and neck area skadar sin motståndare skall ådömas:

- Match penalty (MP)
Anonym:
2010-01-16 10:04:40
Hej på er malmöiter



En fundering så här dagen efter. Exakt när var calle söderberg en bra hockeyspelare?? Okej, jag ska erkänna att jag mest sett honom i matcherna mot Leksand. Men i de matcherna ser jag en feg spelare som inte vågar gå in i närkamper, har dåligt psyke, har problem med skridskoåkningen och mest åker omkring och glider. Ser han likadan ut i alla matcher förstår jag inte hur in (men kanske framför allt Karlis) står ut med att ha honom i laget!!

Hoppas någon kan förklara.

Pappa Pilut:
2010-01-16 10:37:12
Man kanske ska läsa i regel 540 att där faktiskt står "efter domarens omdöme".

Vet inte vilka direktiv som gäller på denna punkt, men jag skulle kunna tänka mig att det är ungefär som tackling i ryggen - om motståndaren vänder ryggen till precis när tacklingen kommer är det ingen utvisning.

Om motståndaren sänker huvudet just som han ska bli tacklad är det väldigt svårt att undvika huvudträff.

Tror att det är den bedömningen domaren ihop med sina linjemän gjorde igår, men det är givetvis rena spekulationer från min sida.

Gnället från en del Leksandsupportrar är dock omisskännligt.
DJ:
2010-01-16 10:42:07
"Efter Domarens omdöme" SKA någon av följande straff dömas ut!!!

Fattar du trögt?

Det är väl inte "efter Domarens omdöme" avgjörs om han träffade huvudet eller inte??



Läs regel 540 men ännu viktigare: FÖRSTÅ regel 540!
kent70:
2010-01-16 10:44:50
Anser nu att malmö måste ta in någon kunning person som kan träna powerplay med malmö !! För fakta är att kalis uppenbarligen inte behärska detta så oerhört viktiga moment i ishockey. Det syns oerhört tydligt hur yra miffarna är i powerplay o har inte den blekaste aning om vad dom ska göra på isen. Det hela är nu tragiskt att skåda o direkt skämmigt som miffare att titta på. Dom behöver okså hjälp med positionspelet samt rörelsen i Boxplay. Sen vill jag inte ens kommentera det här med To Many Players on ice. För pinsamt helt enkelt. Alltså ta in hjälp till kalis när det gäller PP samt BP
Gustav:
2010-01-16 10:45:17
Pilut:



Roligt att du ber folk att läsa när du själv inte verkar ha gjort det. Det står att domaren kan döma 2+10, 5+GM eller MP efter sitt omdöme. Står ingenting om att domaren ska ta i beräkning om tacklingen var menad mot huvudet eller ej.



Hoppas Leksand gör en anmälan så att disciplinnämnden kan klargöra för alla domare hur regel 540 ska uttolkas.
Andreas TCB:
2010-01-16 11:05:19
Markov:

Först och främst så kommer nog ingen historiebok skriva om en match i Hockeyallsvenskan MEN dom kommer garanterat att skriva att Leksand inte gick upp i år heller, skall vi slå vad? :-)
Pappa Pilut:
2010-01-16 11:11:14
Tycker regel 540 är skriven på Exakt samma vis som regel 523 (checking from behind) och som vi alla vet bedömer domarna inte alla tackligar i rygg att vara checking from behind. (t.ex när ryggen vänds upp mot tacklande spelare i sista stund).

Eftersom domare kan göra denna bedömning i regel 523 finner jag det inte alls otroligt att så är fallet även vad gäller regel 540. (t.ex om en spelare sänker huvudet omedelbart innan han tacklas)



Ni som menar att det är solklart och hänvisar till regel 540 får gärna förklara skillnaden på 523 och 540 för mig vad gäller bedömningsbiten.



Jag vet som sagt inte själv vilka direktiv domarna har i detta fall, men ni som är så säkra borde ju veta....
AN:
2010-01-16 11:18:17
Johan:

Du skriver "Att Malmö visar att dom är minst lika bra som det laget som leder serien." Jag hoppas du menar i den här matchen och inte totalt. För rätta mig om jag har fel men visst är det så att tabellen och resultaten är det som avgör var man spelar nästa säsong. Inte är det för att man visar att man är minst lika bra (vilket kan innebära att man t.o.m. är bättre) som ger en plats i ES? Men jag kan ha fel.



Du gav som nyårslöfte att du skulle börja rensa bland inläggen. Det kommer du tydligen inte hålla då det helt ok att nämna personer vid namn och kalla dem för FITTOR. Stor skärpning på dig Johan.
DJ:
2010-01-16 11:24:21
Pilut: I detta fallet är det ju ganska garanterat att den träffade huvudet.. Fick han hjärnskakning av en axelträff?
Johan:
2010-01-16 11:24:44
AN: Eftersom jag inte sitter vid datorn hela tiden så är alternativet att börja moderera. Skulle det kännas bra? Nja.

Jag körde bil till fjällen i natt, kom hem vid fyra, fick sex timmars sömn och är nu vid datorn.



MÅLET är att börja plocka bort en massa saker som inte tillför något. Bara år 2010 har fem IP-nummer spärrats, flertalet inlägg plockats bort och jag får väl gå igenom denna tråden en runda också. Men 108 inlägg känns samtidigt sådär att gå igenom när dom ändå har stått så länge.

När det gäller sådana saker får ni läsare gärna hjälpa till.

Bara släng ett mail.

Ange:

Vilket inlägg, vilken tid och vilken skribent så kan jag fixa det på nolltid.

Mailen läser jag ofta.

Tack för ditt samarbete.

URL: http://mrmadhawk.se
Gustav:
2010-01-16 11:27:38
Pilut:



Är du bekant med Case Book? Där kan du kolla hur domarna uppmanas att tolka diverse regler. Där står det ordagrant ang. 523 att "När en spelare avsiktligt vänder sig om för att ta emot tacklingen i ryggen ska detta inte klassificeras som checking from behind.". Vad det gäller 540 finns det inga sådana tolkningsmöjligheter. Tackling mot huvudet är aldrig tillåten.



Vad du eller jag tycker om regeln kan man diskutera. Reglerna är däremot rätt solklara i denna fråga.
Therese - Bloggar fran Dubai!:
2010-01-16 11:34:10
Det ar inte varje dag man ser en kille som skriver om hockey pa mest aktiva listan ;) Grattis grattis.

URL: http://trollungeidubai.blogg.se/
Einstein:
2010-01-16 11:38:07
Checking to head? Hade den här kille tittat upp hade också släckt lampan. Det är otur att det träffar som det gör, men om ni ska ha det till matchstraff, eller till 2+10 så ska spelaren som Tacklar alvarez och ha 2+10 kneeing. Likaså prestberg på hardt, där man tydligt ser att hardt är på väg fram och bryr sig inte ett skit om prestberg som tvunget ska släpa knäet efter sig och köra på hardt...
Pappa Pilut:
2010-01-16 11:41:49
OK Gustav, tackar för klargörandet.

Har inte stött på denna "case book", har du någon länk?
Nilsson:
2010-01-16 11:49:38
Einstein



Du är inte så jävla smart va???? Det är inte vi som skriver här på bloggen som vill ha det till matchstraff, det är regelboken, där det står klart och tydligt att tackling mot huvud ska bestraffas. Sen spelar det ingen roll vad du, jag eller domaren tycker. DET ÄR MATCHSTRAFF!



PS. Det skulle inte skada om du skulle plugga lite svenska..... DS.
AN:
2010-01-16 11:50:07
Tack Johan. Då är jag nöjd.
Anonym:
2010-01-16 11:59:40
JLGP o Gnällberg e märkliga varelser.
Anonym:
2010-01-16 12:01:24
Tänkte skriva nåt dumt men det strunar vi nog i
Gustav:
2010-01-16 12:01:31
Pilut:



Självklart!

URL: http://www.swehockey.se/ImageVault/Images/id_3337/ImageVaultHandler.aspx
nöffeplidan:
2010-01-16 12:05:54
det blev en dyr match för mif när man tänker på skador.alvarez treille o staal.detta lär öppna dörrar för junioror.så vi lär nog få se lite nya namn i mif.
Danne81:
2010-01-16 12:19:37
1. Kim Staals utvisning vid båset var det billigaste jag har sett.

2. Maclean. Jag har alltid tyckt bra om Maclean men är han en större stjärna än exempelvis Staal? Ner med Maclean i fjärdekedjan eller bänka honom en match, något måste göras. Fruktansvärt loj och tar långt ifrån sitt ansvar.

3. Jag tycker att utvisningarna på båda hållen var sjukt billiga till 90% av gångerna, vad ska man göra med dessa domarna som måste synas och förstöra matcher? ÄR SJUKT TRÖTT PÅ DET !!!

4. Spelar Malmö på denna nivån resten av säsongen kan jag GARANTERA kvarlserie (oavsett om det går via playoff eller inte).



Idag är jag en stolt MIFsupporter oavsett om det inte blev några poäng tyckte jag Malmö gjorde årets match. 3p på onsdag på Almtuna, nu lyfter vi vårt lag, ses där !
Paula:
2010-01-16 12:20:24
Tycker helt klart att Malmö var värda poäng igår detta var en av de bästa matcher som Malmö gjort på väldigt länge. Om de kunde ha denna inställningen till varje match då hade det inte blivit såna förluster som t ex mot Borås. Weihager var bäste back igår fick dra ett tungt lass dock eftersom Eriksson mest dräller puck och är riktigt nonchalant i sitt spel!!! Annars överlag bra spel av övriga spelare men det måste göras något åt powerplay för det är pinsamt dåligt. Förstår inte varför Kalis envisas m att köra på med samma formationer i evighets evighet det funkar ju inte!!!! Gör Leksand 3 el 4 mål i powerplay... i vilket fall där vinner de matchen så är det bara. Men för övrigt en underhållande match och jag vill se denna inställningen i varje match nu Malmö!!!
Pappa Pilut:
2010-01-16 12:34:11
Tack för länken Gustav.

Stämmer precis som du säger ang. de två reglerna.

Dock är det ju så att Casebook uppdateras varje säsong med hänsyn till föregående års händelser och beslut. Det här med att alla tacklingar mot huvud ska beivras är ju ganska nytt och jag tror vi får se tillägg och klargöranden ang. bedömningen efter säsongen.



Tycker själv att det blir ganska orimlig att, om man tacklar en spelare som gör en oväntad rörelse/sänkning av huvudet i sista stund och därav blir groggy, automatiskt skulle få matchstraff.

I sådant fall skulle man ju genom detta riskera matchstraff i varje tacklingssituation.



Skulle det vara så att alla tacklingar som träffar huvudet oavsett alla omständigheter i världen ska rendera straff så har ju domartrion gjort en jättemiss.



Men om det kan bedömas som så att tacklingen inte "RIKTADES mot huvudet" (som regel 540 talar om), utan att den RIKTADES mot kroppen och att Hägglunds egen rörelse med huvudet var det som gjorde den olyckliga utgången, ja då är väl bedömningen riktig?



Hursomhelst tycker jag inte alls att detta är så solklart som en del vill göra gällande. Snarare en ganska svår tolkningsfråga som domarna ska avgöra på någon eller några sekunder.



Fredde:
2010-01-16 12:38:07
Det är inget snack om saken att Alvarez tackling på Hägglund tar jäkligt olyckligt. Det är aldrig roligt att se en spelare bli liggandes på isen på det viset, oavsett vilket klubbemblem som han har på tröjan. När det gäller bedömningsfrågan på tacklingen så vet jag inte riktigt vilket ben jag ska stå på, men är lite grann inne på Pappa Piluts linje, att det är upp till dommaren att bedömma från situation till situation. Det är ett måste att det fungerar på det viset, precis som Pappa Pilut påpekar när det gäller "checking from behind". Hägglund kommer runt målet med en Malmö spelare flåsandes i nacken i en snäv sväng med tyngdpunkten bra mycket lägre än vad man har i vanliga fall, vilket gör att Alvarez tackling tyvärr tar i huvudet och inte i bröstet som den hade gjort annars. Sen kan man kanske tycka att Alvarez borde uppfattat detta och avbrutit tacklingen, men hela situationen kan diskuteras fram och tillbaka.



Men en sak är säker, och det gäller inte bara Alvarez tackling, det är jävligt lätt att i efterhand, efter fem repriser i slowmotion, sitta och kritisera det beslut som dommaren måste ta på en bråkdels sekund: "Aha, ser ni, i bildruta fem! Det borde varit utvisning". Jag är övertygad om att denna situationen kommer att tas upp av diciplinnämnden, och då kommer alla, inklusive undertecknad, "förstå-sig-påare" att få svar på vad som var rätt och fel i tacklingen.



När det gäller matchen i övrigt så är jag på det hela taget nöjd med Malmös insats. Har tidigare skrivit, och det står jag fast vid, att om laget bara kämpar in i det sista så accepterar jag en förlust. Och helt ärligt, Leksand är ett mycket bra lag, och att med Malmös form pressa dom in i det sista är bra gjort. Tror inte att där finns någon som i säsongsmålsättningen hade kalkylerat med 3 poäng i denna matchen. PP och BP diskuteras efter varje match, och jag har inget nytt att tillföra den diskussionen, kan bara instämma i kritiken. Det är dom två momenten som skiljer dagens Malmö från topplagen.



Straff? Njae, hade tyckt att en tripping på Ericsson hade varit befogad, men straff? Tycker nog inte det. Var någon som skrev att spelaren som stoppade pucken från att gå in i mål gjorde det i målgården med handen, och att det enligt regelverket ska vara straff. Kommer inte ihåg om spelaren ifråga gjorde så och vet inte vad regelverket isåfall säger om detta. Men en sak ska gudarna veta, och det är att Malmö under säsongens lopp fått domsluten emot sig i att vara eller icke vara målsitationer, så det var kanske vår tur att få ett domslut med oss.



Kan inte låta bli att nämna vad jag tycker om Prestberg, eftersom ämnet tidigare kommit upp:



Han är en riktigt, riktigt bra hockeyspelare, det visade han onekligen igår och det har han tidigare visat under sitt spel i ES. Men ända sedan jag såg honom spela första gången så har jag av någon anledning tyckt illa om honom. Visst gnäller han mycket, men det är han inte ensam om. Nej, han har helt enkelt en utstrålning som stryker mig mothårs.
Gustav:
2010-01-16 12:43:40
Pilut:



Om du inte tycker det är så solklart är det nog som du säger att man behöver förtydliga hur det ska bedömas. Därför jag vill se en anmälan från Leksands sida. Jag skiter i om Alvarez blir avstängd eller ej. Det viktiga är att det finns tydliga regler för detta eftersom tacklingar mot huvudet kan sluta väldigt illa.



Håller nog med om att det ska finnas utrymme för bedömning. Exakt hur det skulle se ut vet jag inte men just därför är det nog bra om det reds ut.
B-sson:
2010-01-16 13:47:16
Om man inte kan tackla en spelare med sänkt axel rakt framifrån så finns det ju ingen mening med att uppmana sina spelare att checka högt, fullfölja osv. Då finns det heller ingen anledning att ha tacklingar kvar heller. Alternativet är som t ex i damserier att man bara får tackla jämsides vid sargen när båda åker åt samma håll. Tror i och för sig att det hade uppskattats i Leksand men själv föredrar jag lite mer fysisk ishockey. Synd att Hägglund inte såg honom och kunde höja sin axel. Då hade det bara varit en tuff smäll.
LTJD:
2010-01-16 13:48:57
Angående tacklingen: Personligen tycker jag att den "nya" regeln om checking to the head är larvig och ska bort, men om (den urusle) domaren hade följt regelboken skulle han ha dömt matchstraff, eftersom Hägglund blev skadad (om inte, 2+10). Prestberg och Eric Johansson planens giganter. I övrigt ingen vidare match av leksingarna bortsett från större delen av första perioden.
Tysken:
2010-01-16 14:24:39
Fredde: Är det tripping på Ericsson så är det straff då han har målchans/öppet mål!
Jögga L:
2010-01-16 14:26:13
Andreas:
2010-01-16 17:10:14
Konstig rubrik när det är Leksands slarv som håller på att kosta Leksand poäng.Ni får ju tillochmed mål som ni inte ska ha
Gustav:
2010-01-16 19:07:25
Förstår inte hur så många kan påstå att det inte är straff. Målvaktens klubba fastnar i Mifspelarens skridsko (Hakning/tripping) och gör tillslut att han trillar då han har friläge/öppet mål. Sen ser det verkligen ut som att backen föser ut pucken ur målområdet med handen. Alltså två situationer som bör leda till straff. Kan tilläggas att man ska inte behöva trilla för att få en utvisning/straff vilket många verkar tro.

Däremot kan man ju diskutera en hel del utvisningar. Exempelvis dom två MIF fick i första perioden då de blev 5 mot 3. Billigare utvisningar får man ju nästan leta efter. Snart är det damhockey som spelas och vem vill se det.



Många som säger att Leksand bjöd på flera mål men vad gjorde Ericsson när Leksand gör 1-0? Där kan vi verkligen snacka om bjudning. Domaren bjöd också på en del!
Tyko:
2010-01-16 20:28:42
Kan oxå hålla med om att domaren bjöd på mycket, men det var nästan uteslutande till malmös fördel.
M:
2010-01-16 22:15:54
Ang tackling är så kan detta hjälpa till att se



http://i46.tinypic.com/10pasch.jpg



och här en lite närmare bild



http://i46.tinypic.com/i2jdj5.jpg
M:
2010-01-16 22:16:16
Ang tackling är så kan detta hjälpa till att se



http://i46.tinypic.com/10pasch.jpg



och här en lite närmare bild



http://i46.tinypic.com/i2jdj5.jpg
Fru Hockeytoka:
2010-01-16 23:38:14
Jag blir så farcinerad av att man kan bli så färgad när man hålle rpå ett lag.

Leksingarna hävdar en sak och malmöiterna en anna om samma match...



Jag hävdar att dommaren var värdelös i går åt bägge hållen och vad anbelangar staffen eller skador kan jag inte uttala mig om.



N-lec:

Ja det körs en växelvisa mellan tjejerna och killarna..

Du får tycka vad du vill om det men det men det är coolt att det finns så pass många kvinnor i leksands klack som är "sjunginga"

Annars brukar det vara mycket "primadonnor" som är i klackarna om de i huvudtaget står om de nu råkar vara på hockeyn..

Men i Leksand finns det ett gäng tjejer som är minst lika fanatiska och galna som karlarna..



Kan säga att ingen hittils har skrivit rätt om Green/JLGP ramsan... Det var en ny för dagen i går..
Badger:
2010-01-17 20:40:39
Vilket gnäll! Det är bara komma igen, 3-3 efter första perioden rättvist?
Skoskavf:
2010-01-17 23:28:58
Att domaren dömde till våran fördel är ett skämt.



Ni får säga vad ni vill men tackling mot huvudet som Alcazar eller vad han nu heter gjorde. Det är minst 2 minuter då en tackling mot huvudet är otillåtet precis som med en klubba i ansiktet även då det är av olyckshändelse



Straffen var ett rent jävla skämt. Den var så billig att ett red ligth district i Holland skulle konka innan ni han äta en spettekaka. Att sen inte Nordström fick en straff när han blev nerdragen när han gått förbi sista backen är även det en bevis på att domaren inte var på någons sida.



Att 5 mot 3 läget är billigt vet jag inte om jag vill hålla med om, två klockrena tacklingar bakifrån och sånt är inte tillåtet på en rink. Ni hade tjänat ihop till dom utvisningarna efter alla fega tacklingar bakifrån under första perioden.



Rättvis vinst för oss, tur att domaren inte tog ifrån oss den med den feldömda straffen och missade utvisningen på Alcazar
Skriv en kommentar

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Kommentar:

URL/Bloggadress:
Huvudpartners

Exal AB

Resurs Bank

Nordic Bet
Resepartners

Quality hotell

Öresund hund & katt

Multilotto.com
Ämnen
Sök i bloggen


Ronneby Brunn Cup