Annonsinfo Hjäp bloggen Information Kontaktuppgifter Till förstasidan
Det får inte hända igen!
2010-01-15 11:16:53
Malmö IF har genom åren gjort sig känd som klubben som inte släpper fram sina egna talanger.
Bloggen kan avslöja att bästa 94:an på anfallssidan, Sebastian Vidmar, en kille som har iprincip allt, har beslutat sig för att lämna Malmö och istället avsluta säsongen i - Limhamn!
Det är en utveckling jag inte gillar och jag tror ni är många som håller med mig.

Enligt vad jag hört så har det skurit sig mellan Vidmar och J18-tränaren, Jonas Molin, men det låter jag vara, eftersom jag endast fått höra detta på ett enda håll.
Samtidigt är Vidmar en av åtta spelare som hittils fått beskedet att man är antagna till höstens hockeygymnasium i Malmö. Ska en kille som har ambitionen att spela J20-hockey i Limhamn istället för att satsa i en elitklubb, som Malmö trots allt är, få lov att gå HG när där finns andra killar, som kommer representera Malmö, inte blir antagna?
Vad sänder det ut för signaler?

Samtidigt pratade jag häromdagen med Sebastian Dyk, en av de bästa 92:orna. Kanske till och med den bästa?
Han vet ännu inte vad han ska göra nästa säsong.
Då sa jag rakt upp och ner vad jag tyckte om att, han som 92:a, utan avslutad utbildning och inte ens A-junior, har funderingar på att söka sig någon annanstans.
Vad tycker jag då?
Tja, jag fattar ju hans situation. Men samtidigt tycker jag rent generellt att unga spelare har alldeles för bråttom och för dåligt tålamod.
Agenter trissar dom att komma någonstans i karriären i tidig ålder.
Hur bra gick det för Hampus Gustafsson och Jacke Berglund? Två killar som båda två har fått byta klubb i WHL under säsongen och som knappast rosat marknaden speciellt mycket där borta.
Utgångstips: Båda två är hemma i Sverige inom något år.

Men åter till Vidmar och Dyk.
Gällande Vidmar så måste klubben och J20-ansvarige, Roger Öhman (Som jag vet gillar Vidmar!) göra verkliga försök att verkligen berätta hur mycket man tror på honom och att han ingår i planerna för framtiden. En spelare som är tongivande i klubbens J20-lag inom en snar framtid ska inte spela J20-hockey i Limhamn. Det tror jag alla är rörande överens om, bortsett Limhamn Limeburners såklart.
När vi snackar om Dyk så kräver jag (Notera: KRÄVER i egenskap av supporter och medlem i föreningen) att Peo Larsson per omgående slänger upp ett A-lagskontrakt till honom. Jag vet att Sebbe hade nöjt sig med att bara få träna med A-laget och kanske spela mestadels av matcherna med J20.
Det är dags att sätta ner foten (För första gången på länge tack och lov) och för klubben gäller det att inte missbruka det förtroendet man trots allt byggt upp under senare år. Det kan ta en dag att få ett förtroende att falla totalt, men det tar flera år att bygga upp. Det vet ni i ledningen mycket väl om.
Agera och låt inte klubben falla tillbaka i samma gamla spår igen. Det får inte hända igen!
Dela på Twitter
Permalink
Läs fler inlägg om:
Juniorhockey
Match
Toni Celan:
2010-01-15 11:21:32
Hur jävla rätt som helst Johan.
Anonym:
2010-01-15 11:23:15
Men fatta att Peo pissar på dom. Han värvar motsvarande spelare från andra klubbar istället. Typ Larsson och Sandström.
Marcus:
2010-01-15 11:35:33
Rätt Johan. Tycker mer och mer att det känns som om det vilar en förbannelse över namnet "Redhawks". Inte mycket har gått rätt sen man bytade namn. kan verka skrockfullt men va fan, när ska det vända?! Inte nog med att vi inte spelar i elitserien mer, vi går ju inte ens till Kvalserien! Skärpning!
Byströmgoalie:
2010-01-15 11:36:57
En mycket viktigt inlägg du skrivit. Ett vägval inför framtiden och gud måste klubben ha lärt sig av tidigare misstag. Jag har själv haft bråttom med önskan om att vilja se laget i elitserien så snabbt som möjligt. Jag har numera en annan filosofi, nämligen att förstå att det är ok att ligga i allsvenskan ett år eller två och bygga ett lag med mycket hjärta inför framtiden. Du har helt rätt i allt du skrivit Johan. Keep up the goog work !
Mif:
2010-01-15 11:41:34
Ska inte dom bästa få vara med på hockeyjymnasiet? borde väl inte spela någon roll vilken klubb man spelar i..



Visst borde Malmö släppa fram fler junisar men är dom verkligen tillräckligt bra? I de flesta fall så tyvärr nej se Öhman. Junisarna får köra den hårda vägen så är det i alla klubbar, det gäller att bevisa genom hårt arbete att man ska vara med. De som tror att dom ska spela i alaget vid 15-16 års ålder är inte realistiska.
Anonym:
2010-01-15 11:50:51
Ge dom en liten lön så löser allt sig.
Robin89:
2010-01-15 11:53:33
Hoppas dom här killarna stannar i Malmö. Det suger nog att vi tappade Magnus Pääjärvi-Svensson o Marcus Johansson som nu är två av Sveriges stora framtidslöften.
danne:
2010-01-15 11:56:32
Har man inte tränarens förtroende kan utvecklingen gå bakåt hur mycket som helst,det är inte heller kul. Det finns verkligen två sidor av såna här historier. Jag förstår att man vill spela mycket och bra, för att utvecklas på ett positivt sätt. Föreningarna glömmer ofta bort det man redan har, och värvar gärna in "nytt" som kanske på sikt inte lönar sej ett dugg. Lätt att tycka att spelarna hela tiden ska lugna sej, men ofta blir dom rätt rejält trampade på, men detta pratas det alldeles för sällan om.
Ekan:
2010-01-15 11:59:00
Tror nog att Peo/Karlis har bra koll på våra junisar och vilka som bör få kontrakt nästa säsong. Men en 17 åring som gjort några minuter i A-laget bör nog inse att han inte är första namnet på den lista som Peo ska plöja igenom. Oavsett hur talangfull han än är.



Kan nästan sätta pengar på att ingen spelare skriver på ett kontrakt i Januari, i alla fall inte utan div klausuler om att få bryta kontraktet om något "bättre dyker upp"



Lite mer tålamod hos dom yngre spelarna är nog hälsosamt. Om nu Dyk är orolig för sin framtid kan han slå Peo en signal och pejla läget. Tror nog han hade fått ett rakt och ärligt svar och kanske t o m ett muntligt löfte om nästa säsong. Tyvärr får väl spelarna inte föra en dialog med klubbledningen utan att någon girig agent ska vara med.
Pucken:
2010-01-15 11:59:18
Inte ett dugg förvånad! Malmö Redhawks är en klubb som är rutten uppifrån och ner. De har och kommer att tappa spelare i de lägre åldersgrupperna. Jag vet, vi med fler har lämnat på grund av att vi blev illa behandlade av tränare samt att det är en dålig stämmning i lagen.
Pizzabagaren:
2010-01-15 13:21:25
Jag tycks känna igen den här situationen med att Jonas Molin kommer i klämm med spelare, vad jag har hört så har det hänt massvis av gånger de senaste åren att han nonchalerat spelare och favoriserat vissa. Han ger inte vissa spelare en ärlig chans och kan komma med både den ena och andra opassande sågningen. För mig är det ett under att han inte fått lämna det sjunkande skeppet för längesen.



Let´s Go Redhawks!
P:
2010-01-15 13:32:15
Samtidigt kan du KRÄVA att MIF slutar köpa in spelare till J16, J18 o J20 utan istället låta de egna juniorerna få chansen.
Johan:
2010-01-15 13:33:12
Anonym, pucken, pizzabagare:

Med all respekt för era åsikter, men varför kan ni inte kliva fram med ordentliga alias? Det ger så mycket större effekt om ni hade stått för vem ni är. För jag är helt säker på att ni är involverade på något sätt.

Det ser jag också som ett problem. Ingen, som har lite insyn i föreningen vågar tyvärr inte (aldrig?) kritisera och stå där med ett namn.

Som sagt, all respekt åt era åsikter.

Skriv gärna mail till mig, så ska vi kanske kunna påverka tillsammans.

URL: http://mrmadhawk.se
Rendorseg:
2010-01-15 13:39:30
Vill också larma om att målvaktsläget är akut katastrofalt i 94,95,96. Enligt ryktet skall nu 95:an Rothstein in på hockeygym och J18. Denna kille tar som högst en 3:e plats i årets TV puck för 95 och ta in honom förbi alla duktiga 94:or som fanns(några är fria ännu) är ju ett tecken på att man inte har någon koll alls.

Varför stöttar man inte klubbens ungdomsmålvakter? Allt för många kämpar i motvind och slutar i förtid. Kom igen nu, visa att klubben kan lägga upp en utvecklingsplan. Eller måste vi skicka våra grabbar till Rögle o Jonstorp för att de skall utvecklas????
Richard:
2010-01-15 13:58:21
Det är inte Dyk som kräver någonting. Det är Johan. Men jag håller med, skriv kontrakt innan någon annan norpar Dyk.



Stort reportage om Dyk i Skånskan idag. Se länk




URL: http://sf1red.publicus.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20100115/SPORT/701149757/1056/*/vi-kan-sla-hv-71
Fredrik:
2010-01-15 14:31:51
Redhawks-agera nu!!!!!!!!!!!!!

Juniorer-vem tror ni att ni är att diktera vilkor för att ni inte en gång får som ni vill? Lojalitet tack och skynda långsamt

Agenter-ska inte få finna innan 18 år-djävulens avkomma.
MIF förälder:
2010-01-15 15:14:04
Håller med några insändare att Redhawks måste ta hand om sina talanger i tid och erbjuda de bästa kontrakt innan de sticker till andra klubbar.

Då det gäller Vidmar så blev han sur för att han blivit bänkad och inte visat rätt inställning i matchen före.



Frågan om det är såna spelare som klubben ska satsa på????
Paula:
2010-01-15 15:26:42
Ja herregud ta vara på våra duktiga juniorer, de är ju Malmö hockeys framtid. Finns så många duktiga killar som verkligen måste få chansen i A-laget så småningom. Men de måste ju få höra att klubbledningen är villiga att låta de få chansen annars blir det nog så att de lämnar för en klubb som är villig att ge dom just det. Malmö har så många talangfulla spelare bland junisarna så snälla ta väl hand om dom då stannar de kvar och väntar på sin chans. Men jag tycker t ex att både Dyk,Öhman o Holmkvist absolut skulle tillföra mycket redan nu i A-laget, men det är kanske bara jag som tycker det...
Albin:
2010-01-15 15:39:34
Ska man, precis som Malmö strävar efter, kunna bedriva en bra ungdomsverksamhet så måste man släppa fram sina juniorer. Det går inte att värva hem medelmåttiga spelare som endast håller snäppet bättre än sina egna juniorer, om man ska lyckas. Man måste, trots att de kanske inte fullt håller måttet, låta sina juniorer spela och låta dem utvecklas. Man måste helt enkelt ta risken. Men så säger man "Man måste ju ha det bästa laget för att vinna". Det är sant. Men juniorer kommer in i ett lag med en helt annan anda än de andra spelare, det kan jag försäkra. Titta på Hv71. De senaste åren har de fostrat spelare som Mattias Tedenby, André Petersson, Niklas Hjalmarsson, David Ullström mf mf. Visst. Hv71 är ett av Sveriges absolut mest drivande gymnasium men Malmö ligger inte långt därefter. Man måste våga för att nå framgång. Hv71 har uppenbarligen lyckats riktigt bra, trots att de spelat med sina juniorer som kanske inte, egentligen, hållt måttet. Men titta på de nu?



Komigen nu Malmö för fan, det behöver väl inte krävas några raketforskare för att förstå hur man ska göra för att låta sina juniorer stanna och utvecklas på bästa sätt. Och säger bara, ta vara på de kommande kullarna, det kan vara något av det bästa på väldigt länge!



Fredrik - Lojalitet? Vem är det som inte har lojalitet för vem, egentligen? Skynda långsamt? Hade man gått ut som klubb och sagt "i våra led ska spelarna få spela i sina kullar och få utvecklas där", då hade det varit ok. Men skickar man spelare fram och tillbaka i varje åldersgrupp så finns det inget som heter skynda långsamt, snarare tvärtom.



För att ta exemplet med Dyk här ovan så förstår jag honom. Jag utgår ifrån att han inte vet hans position i klubben, och givetvis funderar man därav på sin framtid. Jag vet inte hur läget är nu. Men känns som att det hade underlättat både för klubben och för spelarna om det hade förts en dialog sins emellan. På detta sätt hade, t.ex Dyk, vetat om sin positon i klubben. En position som kasnke skulle vara ett hett framtidslöfte i A-laget, och givetvis hade han då stannat! Men vet man inte, så börjar man som sagt fundera...


URL: http://www.albinshockeyblogg.blogspot.com
MindTheKids:
2010-01-15 16:00:11
Gillar att det finns Bloggar som tar upp känsliga ämnen och som får saker som, annars passerar obemärkt förbi, att komma upp till ytan. Beträffande Malmö Redhawks så finns det som bekant en hel del att orda om!



Tyvärr för Bloggarna även med sig uttalanden som inte är helt relevanta eller verklighetsbaserade. Signaturen "Mif Förälder" kan omöjligt ha en nära koppling till grabben ifråga eller vara särskilt påläst när det gäller hockey och talangutveckling.



Tror att många håller om att när det gäller hockeykunskap, så är det ganska få i den åldern inom föreningen som konkurrerar med spelaren ifråga.



För övrigt så anser jag att spelare, oavsett när de är födda eller lyckats få för efternamn ska få tävla på lika villkor. Vill man utveckla talanger, behålla dem och eventuellt locka till sig fler, är detta ett absolut måste! I det har Malmö en enorm utmaning framför sig. Ett bra tips är att ta in tränare och staber som är professionella och inte har några familjeband till spelare i trupperna!



MindTheKids




URL: http://mrmadhawk.se
Johan:
2010-01-15 16:13:21
En av de bättre trådarna här på länge.

Otroligt bra jobbat av er som kommenterar att göra det på en bra nivå jämfört med hur tidigare trådar varit trots att ämnet lär väcka irritation hos vissa.



Det var bara det jag vill säga.

Det är skönt att detta ämnet kommer till debatt och där många kloka åsikter kanske kan få fram ett resultat.

URL: http://mrmadhawk.se
Hampus:
2010-01-15 16:32:12
Vilka har kommit in på MIFs hockeygym?
Zigge123:
2010-01-15 16:34:48
Vad det gäller Molin så har han många fd Miffare på sitt samvete ta tex Idoff som bytte helt o hållet pga av honom. Det finns bara en tränare i Mif som kan gå högt med huvudet Anders Arkenstedt, bättre o ärligare tränare än han finns inte.När han lämnade över 92 orna till de pokalkåta tränarna Molin/Bolin då började gallringen, många bra lirare fick gå.Det finns underlag för en hel bok för de båda tomtarna.

nöffeplidan:
2010-01-15 16:52:35
håller med dej joha folk har så jävla bråttom.
junisar:
2010-01-15 16:56:41
Låt junisarna in o köra!

Dyk, Honken & Öhman borde få A/J-kontrakt på.. hmm.. 2-3 år?
Hockeyförälder:
2010-01-15 17:20:34
Alldeles oavsett diskussion kring hur bra - eller dåligt - Redhawks tar hand om juniorer är du snett ute när du betraktar hockeygymnasiet som ett bihang till MIF.



Till idrottsgymnasier blir man antagen på skolresultat samt individuella kvalitéer. Allt annat kvittar. Vem de ska "representera" utanför skolan är helt irrelevant.



Jag betvivlar att din koppling mellan förening och gymnasium ens skulle vara laglig enligt Skollagen (och föreningsfriheten i grundlagen...). Sen får du förstås tycka vad du vill - men att reducera tanken på idrottsgymnasierna till något slags dagverksamhet för vissa klubbar är helt och hållet tokig.
Johan:
2010-01-15 17:44:11
Det jag menar med HG och att man bör spela i MIF är att ska man uppta en plats på HG så tycker åtminstone jag att man ska spela i den största klubben i staden med de bästa förutsättningarna.

No offense mot IKP eller Limhamn, men i Malmö är förutsättningarna bättre, annars hade man spelat på samma nivå.

URL: http://mrmadhawk.se
Ljug-Kung:
2010-01-15 17:44:17
Kan hålla med Hockeyförälder att vilken klubb man representerar spelar absolut ingen roll för att gå på hockeygymnasiet. Däremot bör man försöka locka över Vidmar igen, vilket bör gå då han kommer träna med spelare från Malmö Redhawks hela tiden. Har inte sätt han spela själv, men är han så bra låt han spela mycket i J20!



När det gäller Sebastian Dyk, ge han ett A-lags kontrakt nu! Han har redan bevisat att hans handleder håller hög, riktigt hög klass! Han behöver precis som Johan sa inte spela så mycket matcher med A-laget till en början, men att bara få träna med dem och ibland hänga med till matcherna ger enormt mycket utveckling.



Jag är själv lika gammal som Sebastian, och fick kontrakt med ett div.1 lag i innebandy inför förra säsongen, jag fick inte spela mycket under hela förra säsongen men fick träna med dem och var med på de flesta matcherna. Det jag vill komma till är att jag vet hur viktigt det är att bara är att få träna med dem och ha ett kontrakt, det ger så oehört mycket utveckling!
MindTheKids:
2010-01-15 17:46:42
Zigge123 har gjort en intressant iakttagelse! Vill bara tillägga att det var duon Bolin & Sylvegård som tog över Efter Anders Arkenstedt. Molin bevakade den egna sonens intressen som ansvarig i kullen ovanför.



Anders Arkenstedt ville fortsätta men bedömdes inte vara tillräckligt kompetent i jämförelse med de två tidigare nämnda. Vilket egentligen säger allt om rekryteringspolicyn avseende tränare i föreningen, om det nu finns en sådan. Behöver man tillägga att nämnda duo hade barn i det aktuella laget.



MindTheKids
Henrik:
2010-01-15 18:11:16
Arkensted är en av de bästa ungdoms tränarna malmö haft!
Iggy:
2010-01-15 18:21:15
Det stämmer SÄKERT! Det är ju inte första gången som Molin hamnar i nån sorts konflikt med nån i klubben!

Att de bara envisas att ha honom kvar?!
Iggy:
2010-01-15 20:54:11
En annan sak... Det viktigaste för Vidmar är att han trivs! Att han trivs med lagkamraterna & tränaren och kanske framförallt känner att tränaren har förtroende för honom! Om dessa bitarna inte funkar kommer det inte bli resultat på isen heller! Så som läget är nu - tror JAG det är bättre att han kör i Limhamn om det e så han känner. Dörrarna är ju med all säkerhet öppna när/om Vidmar vill gå tillbaka till Redhawks!
zigge123:
2010-01-16 09:34:07
MindTheKids

Det var Arken o Lillis som sökte till U16( 92or ) o dessa var som sagt inte bra nog för dem.

Syltan har inte varit tränare för 92orna.
hjorten:
2010-01-16 21:37:00
sebastian vidmar är nog sveriges bästa 94:ra. vad är det med malmö och låter dom gå? mken jag har en
jorten:
2010-01-16 21:39:17
Sebastian vidmar är nog en av sveriges bästa 94:ra forward, hur kan man en sån talang få lämna? Men har en annan talang här i backfickan ni kan skriva upp... Victor Nylander i troja ljubgby är top 10 i sverige bland forwars med sina tacklingar och slaggskott. plus att han är redigt bra på festa loss :)
bre:
2010-01-16 21:42:07
hört att han Jonas koskinen är rätt beff
jorten:
2010-01-16 21:43:33
men victor nylander känner ju täädenbiies bruuur :)
mif:
2010-01-17 00:26:41
vissa av er som kommenterar är riktigt dumma i huvodet , bara så ni vet det.dom som är intagna till hg är



Calle Andersson,linus ljung, albin tyllgren, victor wahlden, sebastian vidmar,jesper lundin,elias bäcklund,björn sigrusen och det hör med satsapå ungre målvakter i klubben ,men sorry det finns iga dom suger.
Kingsare:
2010-01-18 06:54:59
Det finns många riktigt duktiga 94-målvakter från södra Sverige som inte har kommit in på hockeygym pga den stenhårda konkurrensen. Flera av dessa är med 100% säkerhet otroligt motiverade att träna/spela i Malmö. Hör av er till Tingsryd, Troja, Växjö, Frölunda, Borås, Skövde mfl för att få tag i namnen.
Göran:
2010-01-18 09:25:39
Blir upprörd över vissa kommentarer. Är det inte killar med hjärta för klubben som Malmö ska satsa på? Det finns nu hur många killar som helst i U16 laget som spelat hockey i Malmö sedan de var 6 år gamla, men nu ombeds de flesta, förutom de 8 som kommit in på Hockeygymnasiet, att söka sig till andra klubbar om de vill spela hockey. Skulle kunna tänka mig att de spelare som Malmö "väntar in" från andra klubba inte är mer än marginellt bättre, om de nu överhuvudtaget ÄR bättre. Malmö snackar om Hjärta men är tyvärr helt hjärtlösa själva. Alla dessa killar som har,i alla haft, hjärta för klubben släng bara ut i kylan som tack för allt de troget "tjänat" sin klubb. Trodde det skulle bli bättre med den nya ledningen, men allting verkar tyvärr rulla på i samma anda. Målet med att ha Malmöiter i laget raseras redan nu. Jag är helt säker på att en hel del av de killar, om de nu vill spela hockey mer, som nu blir ställda åt sidan kommer att blomma ut i andra klubbar och kanske så småningom blir kontaktade av Malmö igen. Men vad har då hänt? Glömmer man att man blivit åsidosatt? Glömmer man att klubben en gång krossade ens hjärta? Kommer man att någonsin igen att få samma Klubbkänsla? Antagligen inte! Jag började faktisktt på allvar tro på det här med "inga pengar-bara hjärta"... men inser nu det trista faktum att "bara pengar-inget hjärta" fortfarande är det som gäller i Malmö...
Skriv en kommentar

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Kommentar:

URL/Bloggadress:
Huvudpartners

Exal AB

Resurs Bank

Nordic Bet
Resepartners

Quality hotell

Öresund hund & katt

Multilotto.com
Ämnen
Sök i bloggen


Ronneby Brunn Cup