Annonsinfo Hjäp bloggen Information Kontaktuppgifter Till förstasidan
Blir det fällning, blir det böter
2010-01-17 18:03:52

Robin Alvarez är anmäld till disciplinnämnden.
Detta uppger hockeykanalen.se idag.
Ja, vi kan konstatera att, om det blir fällning på det här (vilket jag inte tror det blir, då domaren friade), så lär Alvarez få en böteslapp.
Eftersom Alvarez själv lär vara borta från spel några matcher, så kan dom stänga av honom från spel bäst dom vill. Detta vet naturligtvis en disciplinnämnd som eventuellt fäller honom. Så blir det fällning, så blir det böter.
Jag hoppas dock innerligt att nämnden lämnar detta.

Och nu visar det sig även att Malmös försök i början på säsongen att köra ett rent spel och ett försök att strunta i att anmäla saker som inte domaren anmäler, inte hjälpte ett dugg.
När Dick Tärnström inte anmäldes var det ett försök att undvika en massa anmälningar hit och dit, som inte domaren hade tagit upp.
Det vann man uppenbarligen ingenting på nu.
Enligt Aftonbladet är det Micke Lundström, föredetta sportchef i Leksand som gjort anmälningen. Som sagt, så mycket fick Malmö för att dom lät bli att anmäla Tärnström i höstas. Det känns som en urlöjlig nivå.
Jag såg själv Lundström på matchen. I sällskap med ett par Leksandsvänner kom han ner från logeplan efter matchen. Den spontana känslan jag får är att anmälningen känns klart partisk.
Nåja, tänker inte ödsla speciellt mycket energi på det här. Jag tror inte att disciplinnämnden kommer att fälla det.
Det är bara olyckligt att den tog som den gjorde.

Hur som helst. Här är tacklingen.

Dela på Twitter
Permalink
Läs fler inlägg om:
Hockey
Match
Rignell #7:
2010-01-17 18:05:00
Töntiga jävla Leksand..
=):
2010-01-17 18:09:26
Hägglund höll ju ner huvudet, det var ingen ojuste tackling..
Anonym:
2010-01-17 18:13:00
Men läs klart innan ni skriver, det är inte Leksand som har anmält!
Tysken:
2010-01-17 18:13:08
Fan va Leksingarna ställer sig bakom den jävla JLGP, e så trött på det namnet! Ta in nån som kan slå honom sönder och samman för guds skull!
Kiimm:
2010-01-17 18:18:04
Bara löjligt och göra en anmälan ... Då tackligen inte är ojuste ..
Andreas:
2010-01-17 18:19:33
Regeln är solklar en tackling i huvudet är en tackling i huvudet oavsett hur oturligt det är. Man ser det nästan varje match när det gäller hög klubba utvisning oavsett hur det gått till eftersom man är ansvarig för sin egen klubba.



Ekan:
2010-01-17 18:20:01
Nej det är ingen Leksing som anmält men en fd sportchef i Leksand som numer sitter på förbundet...
Bra:
2010-01-17 18:22:20
Tycker det är bra med en anmälan.

Ett, förhoppningsvis, bra sätt att få reda på hur en tacklingen som ofrivilligt träffar huvudet skall bedömmas.

För man kan ju lungt säga att åsikterna gått isär om det här.
heddan:
2010-01-17 18:22:54
I hockey är tacklingar tillåtet och ibland blir det såhär. Tacklingen var det inget fel på, Hägglund får väl skylla sig själv när han inte tittar upp. Är man med i leken får man leken tåla.
Petad sportchef.:
2010-01-17 18:24:35
Det var en av Leksand petad sportchef som stod för anmälan.

Men finns inget som säger att han inte tycker bra om Leksand för det.
nöffeplidan:
2010-01-17 18:29:36
ren olyckshändelse och om förbundet väljer att fälla robin är det för jäv..... .nä låt domaren på plats döma inte en kommission på förbundet.
jerry:
2010-01-17 18:30:34
Ja, vad ska man säga det anmäls hit o dit o ibland inte på saker som e värre o tvärtom, Dommana dömmer o då borde ju en dommare granska vissa situationer då efter match o då anmäla om det e oschysst tycker jag. Borde inte kunna vara privat personer el fd sportchefet osv.



Nä sluta upp med dagis fasonerna o låt det vara.
stefan:
2010-01-17 18:37:54
Fegt av Malmöspelaren att inte gå bröst mot bröst, men men då hade hanlegat kvar själv också.
Nische:
2010-01-17 18:42:42
Nu får vi hoppas att Robin Analez får ett riktigt kännbart straff.
joe:
2010-01-17 18:45:17
Tysken: Ni skulle väl också älska och ha en kille som står upp för laget och tar ärliga fajter när det behövs, och inte tar fega tacklingar på folk som inte är med. Rögle och mif verkar ju vara lika i det fallet.
Fredrik:
2010-01-17 18:52:25
Jag förstår inte hur man kan säga att hägglund får skylla sig själv ? En tackling mot huvudet är en tackling mot huvudet, det borde alla se vilket lag man än nu håller på. Allt handlar väl om respekt för varandra på isen så att det inte blir några skador? Sen tycker väl alla som tittar på hockey om att det "smäller", även jag.
Pappa Pilut:
2010-01-17 18:58:51
Såhär skrev jag själv direkt när det hade hänt;



"Pappa Pilut:

2010-01-15 19:47:25

Sedär, ett "mordförsök" av Alvarez på Hägglund....

Lär säkert bli efterräkningar när det gäller gnälliga Leksand."



Ganska typiskt, och läget påminner mycket om tacklingen som Tjärnkvist delade ut på Anti-Jussi Niemi förra säsongen - En tackling som frias av domaren. I båda fallen kan det diskuteras om tacklingarna är justa eller ej. Omständigheterna att det tar illa är olyckliga.

I Tjärnkvists fall var det väl plexiglasets konstruktion och ett mediadrev som gav honom 2 matcher trots att domaren friade.

Vet inte hur det blir i detta fallet.

Tycker iofs att det är BRA att det blir klargjort hur denna typ av tacklingar ska bedömas.

Däremot tycker jag INTE det är bra när det ska göras under press från media etc.

Nu blir ju pressen något mindre iom Alvarez skada, men hur utgången än blir hoppas jag att man tar upp saken på ett sakligt sätt i förbundet efter säsongen.

Jag tycker fortfarande att det är helt orimligt att en plötslig sänkning eller rörelse med huvudet ska kunna leda till matchstraff och avstängning för en spelare som riktar en tackling på ett helt juste sätt.
Hulken:
2010-01-17 19:00:12
joe: Du menar som när JLGP sliter ner Sandström bakifrån när han gruffar med en annan leksing.

Tuff va ordet
trojabjörn:
2010-01-17 19:00:41
Min spontana känsla är att tacklingen e perfekt.. Kan tycka att Lifaren får hålla upp huvudet.. Skylla sig själv lite ja.. Även om han inte mår bra efter smällen så e det inget fel på tacklingen.
JO:
2010-01-17 19:03:40
JERRY:

I detta fallet är det visserligen en fd sportchef som anmält, men han har gjort det i egenskap av tävlingschef för svensk ishockey. Han har efterträtt Lars G. Karlsson som tidigare sysslade med sånt här.



I övrigt, tacklingen tar olyckligt, men regelboken är rätt klar när det gäller tacklingar som tar i huvudet.



Och för er som gnäller. Lundström fick mer eller mindre sparken från Leksand....

mats:
2010-01-17 19:04:38
Klockren tackling! Pinsamt att anmäla en sådan här händelse.
4 saker:
2010-01-17 19:04:52
1, Till Jerry

Kan hålla med om att inte kreti och pleti ska få anmäla. Men att bara låtar domarna göra det är jag extremt (milt sagt) tveksam till med tanke på kvaliten på vår domarkår.



2,Till Hedda

Om man ska gå på devisen "är man med i lekne får man leken tåla" så rättfärdigar man vilka idiotiska tilltag som helst.



3, Till de som tycker måste sluta tacklas om Alvarez fälls

Skärp er, bara för att man ska visa respekt för en motståndare betyder det inte att man ska sluta tacklas. Väx upp och lär er vad respekt för medmänniskor är!



4, Till många

Varför klaga över en anmälan om ni inte tycker det är fel på tacklingen? Har ni rätt händer ju inget.

Blir han däremot fäld så hade ni fel.....
jocke i Lund:
2010-01-17 19:07:52
detta är grymt löjligt. En fd leksandare som anmäler..varför e jag inte förvånad..



Han får för fan titta upp. titta på den svarta lilla gummisaken till puck..



detta luktar koskit långa vägar...



jag blir inte förvånad.



och ni som inte vet: Alvarez skadade ledband minuten senare vid leksands mål. gör om gör rätt..
EH:
2010-01-17 19:10:05
Johan och andra experter här: Alvarez tackling har ältats till döden vid där här laget, vad som däremot inte nämnts överhuvudtaget (om jag inte missat det) är situationen när en av ass domarna får en (Leksands-)klubba alldeles under ögat med blodvite som följd i samband med en tekning.



Det är alltså ok att göra så? Att vara ansvarig för sin klubba gäller inte mot domare? Att kasta en vattenflaska på dom var inte ok, det har ju PA testat. Men att vara max 5 cm från att peta ut ögat, det är ok?



Risken finns ju att ett lag som tycker att man missgynnas av en viss domare utnyttjar ett sådant faktum för att slippa vederbörande åtminstone ett tag. Å andra sidan, om Malmö gjorde så, så skulle det inte bli många friska domare kvar. ;-)
da:
2010-01-17 19:16:40
Mycket pinsamt att anmäla detta. Tacklingen var just,men skulle gett en 2 för den tog olyckligt i huvudet. Men en anmälan? Löjligt / en leksing.
Jonas:
2010-01-17 19:20:48
Det är många som anser tacklingen okej då Hägglund håller ner huvudet. Så som jag tolkar reglerna är det dock orelevant (titta bara på snacket om att en spelare har ansvar för sin klubba). Enligt regel 540 har domaren inget val när skada uppstår. Då ska en tackling mot huvudet eller nacken resultera i "match penalty" (d.v.s. minst en matchs avstängning). När domartrion missar händelsen ska hockeyförbundet på eget initiativ ta upp ärendet för prövning... något som förövrigt Peo också efterlyst.



540 – TACKLING MOT HUVUDET ELLER NACKEN – Checking to the head or neck area



a) En spelare som riktar en tackling eller ett slag, med någon del av sin kropp, mot huvudet och nacken på en motståndare eller ”driver” eller ”tvingar” huvudet på en motståndare in i skyddsglaset på sargen, skall efter domarens omdöme, ådömas:

- Mindre straffet + Misconduct Penalty, (2+10)

- Större straffet + automatiskt Game Misconduct penalty, (5+GM)

eller

- Match penalty (MP)



b) En spelare som med checking to the head and neck area skadar sin motståndare skall ådömas:

- Match penalty (MP)

TOMAS:
2010-01-17 19:21:54
"Sicken jävla smäll alltså"
Charlie:
2010-01-17 19:26:01
Då är det väl checking to the head när JLG skickar upp armen/armbågen i ansiktet på Treille som ger honom hjärnskning.

Anmäl honom Malmö!
Anonym:
2010-01-17 19:27:27
JLGP*
Munken:
2010-01-17 19:28:37
Tärnström blev visst anmäld för slashingen mot Calle!
Fricke:
2010-01-17 19:31:33
Jag tror de flesta, även leksandsupportrar, inser att det faktiskt var en juste tackling. Alltid jobbigt när det går mot ens eget lag bara.
JLGP:
2010-01-17 19:33:15
Detta kommer garanterat att leda till en avstängning, vilket det även ska då spelaren ska ta ansvar för sina handlingar på isen.

Men att Lundström ska lägga sig i är skandal.
Jonas:
2010-01-17 19:40:22
Alvarez går in för att sätta ditt en tuff tackling... regelboken tar dock inte hänsyn till om avsikten var sjyst, när tacklingen träffar huvudet och skada uppstår.
Fredric Carlsson o Sascha Treille:
2010-01-17 19:41:26
JLGP är troligtvis den hårdaste och tuffaste spelaren i Sverige någonsin.
Suck:
2010-01-17 19:45:15
Till Charlie,

Armbågen är låååååångt ifrån ansiktet, bara löjligt att skriva så.

För att anmäla för checking to head för en träff i bröstet skulle vara löjligt på riktigt.



Till Fricke,

Läs vad Leksingarna skrivit, så gott som alla säger att det ÄR en olyckshändelse men träffar man huvudet ska det bestraffas. Så tolkar de reglerna i alla fall och jag kan inte klandra dem för jag tolkar det på samma sätt.
Erik:
2010-01-17 19:46:22
Så du menar att allt domaren gör är rätt? Det här är så jävla fel så det finns inte. http://www.youtube.com/watch?v=nESQBn_bs-8
Charlie:
2010-01-17 19:46:35
Alvarez är väl hårdare, fråga Hägglund.
Anonym:
2010-01-17 19:48:11
Suck:

Hur får han hjärnskaning av en träff i bröstet?

Förklaring tack.
Skans:
2010-01-17 19:49:53
Bra tackling! Lägg ner tramset! Det är inte bandy....
Rödhöken:
2010-01-17 19:51:55
Då är det väl dags för Malmö att anmäla JLGP för tacklingen på Treille samt de två bentacklingar som drabbar dels Alvarez innan Leksand gör 1-0, där han för övrigt skadar ledbandet och sedan Gnällspiken Prestberg för bentacklingen på Hardt
Rödhöken:
2010-01-17 19:55:02
Du anonyme, hjärnskakningen kan han lika väl få när huvudet träffar isen när han landar, som av själva tacklingen. Sannolikheten är betydligt större att det är smällen mot isen som förorsakar hjärnskakningen, TROTS hjälmen
Anders, sävsjö:
2010-01-17 20:07:07
Tycker att det är bra att tacklingen anmäls så det kan redas ut en gång för alla vad som gäller.. Hoppas dock inte det blir något straff för Alvarez.. Tacklingen i sig är juste det är bara att den träffar fel.. Bra om de nu kan reda ut om det automatiskt ska vara utvisning vid tackling mot huvudet eller ej så alla kan sluta tjafsa om det...



LTJD!
Skans:
2010-01-17 20:07:49
Jag kan inte se att Alvarez träffar huvudet i tacklingen

så teorin med huvudet i isen kan stämma.



När det gäller straffsituationen som Erik tar upp så fångar spelaren pucken med handen i målgården och glider vidare med

pucken någonstans under händerna. Får man det enligt reglerna?
Delshammar (LTJD):
2010-01-17 20:08:30
Johan du brukar vara nyanserad men förstår inte vad du vill få ut av detta?

Du gnäller om att Alvarez blir anmäld då Malmö själva inte valde att anmäla Tärnström, men Tärnström blev anmäld, inte av er men av någon annan. Det är exakt samma sak som skett nu. Som du nu själv förstått så är det inte Leksand som anmält saken utan Mikael Lundström. Så släpp sargen och kom in i matchen.
NY:
2010-01-17 20:09:02
ähh låt Alvarez slippa avstängning, han har satt upp var ribban ligger nu och Jean-luc kommer spela efter den

och då får man hoppas att Alvarez är "sjuk" 19 feb



If he looking down AIM FOR THE HEAD!



http://i46.tinypic.com/i2jdj5.jpg
Don Percy:
2010-01-17 20:09:59
Stäng av Alvarez 1-2 matcher då, han är ju ändå skadad.

Man kan ju tolka och disskutera regler om tacklingar, men jag ogillar ändå att löst folk ska anmäla åt alla håll.



JLGP skulle haft matchstraff, han kommer sent in i flera gruff och tredjeman ska ju ha 5+20. Finns säkert nån paragrafryttare som kan rätta mig, men jag tror det är så.



Trist om Lundström anmäler bara för sina sympatier hos Leksand.



Måste säga att det är roligt med leksingar som inte ser enögt på saken och inte bara häver ur sig massa skit.
NY:
2010-01-17 20:13:52
tycker att Söderberg har helt rätt i det han säger; Tacklingen var det inget fel på men den tar på huvudet och ALLA tacklingar mot huvudet ska förhindras, därför utvisning!



JLGP markerar bara Don Percy han drar loss malmöspelarna och tar ett snack
Stefan Sjöberg:
2010-01-17 20:14:32
Personligen tycker jag att det var en klockren "open-ice"-tackling. Frågan är om inte tacklingar borde förbjudas i hockey? Åtminstone när något skånskt lag möter Leksands IF...
Johan:
2010-01-17 20:17:30
Träffar i bröstet? Behöver ni glasögon? Alvarez axel träffar klockrent på hakspetsen. Kan ni inte se det rekommenderar jag glasögon, allvarligt talat.



Läs gärna regelboken för övrigt. En tackling mot huvudet ska rendera i matchstraff, oavsett om du är beredd eller inte. Alvarez gör ju en tydlig rörelse där han trycker upp axeln/högerarmen i tacklingsögonblicket. Hade han inte gjort den rörelsen hade inte smällen tagit så pass illa. Kontentan? Solklar checking to the head. Däremot är jag tveksam till avstängning.



För er som följer NHL stänger de av spelare för motsvarande tacklingar.
DonPercy:
2010-01-17 20:25:03
NY: Jag kanske förstorade upp det lite.

Men ogillar när han rycker ner Sandström bakifrån, så ska man va petig efter reglerna så kan man få till det som att han va tredjeman in.



Hur ska man lösa checking to the head?



*Man får inte va kortare än 185cm

*Man får inte böja sig framåt, för då är man inte tacklingsbar. (som när spelare vänder ryggen mot spelet)

*Man får inte tacklas överhuvudtaget



Tycker man ska ta checking to the head när spelare sätter upp armarna i huvet på motspelaren.

En axel på hakan borde ses som en bra tackling.
Gustav:
2010-01-17 20:26:01
Folk anklagar Leksandsfans för att vara gnälliga. Ta och läs kommentarerna här vetja...



Det är ju för övrigt superbt att situationen anmäls. Finns ju inga undantag vi checking to the head. Antingen ska det vara nolltolernas eller så ska heads up gälla, men domarna och spelarna måste ju veta vad som gäller. Det som skedde i fredags var att ett rätt allvarligt regelbrott inte beivrades. Nä det ska vara lika för alla.
Upp med huvudet:
2010-01-17 20:29:26
Vill se de som tar en sväng på skridskor, en relativt snäv sådan, raklång med huvudet så högt det går.

Inse, man lutar sig när man svänger på ett par skridskor och därmed har man inte huvudet så högt...

Väljer man att tackla någon som svänger får man kalkylera med risken att träffa huvudet och därmed bli utvisad, kanske till och med matchstraff, förutsatt att domaren kan sin regelbok.
marcus:
2010-01-17 20:30:59
då har man tappat förtroende för denna blogg, följde den trots att man inte är malmöit, eller håller på något allsvenskt lag överhuvudtaget. att försvara denna uppenbara felaktiga tackling är ju bara pinsamt. kolla regelboken, checking to the head, om det innebär skada ska det alltid vara 5min mp.

sen att tro att diciplinnämden inte dömmer bara för att domaren inte gjorde det, kolla marko tuokko- mads hansen situationen.
bagarn:
2010-01-17 20:49:28
Problemet i Sverige är ju att spelarna inte "tillåts" att själva sätta nivån på spelet.



Bodde i ett antal år i staterna och följde NHL intensivt.

Sådana här tacklingar sker ytterst sällan. Varför?



1. Robin ser tydlgt att denna tackling kommer att ta illa om han fullföljermot huvudet. Han hade inte vågat fullfölja denna tackling i NHL, för då hade han verkligen fått ta sitt straff. Dels hade han blivit avstängd, och dels så hade motståndarna i nästa match markerat genom ett "rent" slagsmål. Och då hade de slagskämparna fått 5 min utvisning.



2. I sverige får man matchpenalty/avstängning direkt för ett slagsmål. Därför kan aldrig spelarna lösa detta själva.Istället blir det griniga matcher med mycket klubbor och tjuvnyp sitälet.

Kalle-Anka kommiten blir sedan inkopplad.



3 Ni som säger att man får skylla sig själv.....

Det är inte så speciellt svårt att leta upp ett huvud att tackla, hur förberedd man än är.
Leksing:
2010-01-17 20:50:43
Tackling mot huvudet ska resultera i utvisning så är det bara, sedan om Hägglund har huvudet lågt ner spelar ingen roll!

Jag tycker inte att det är en schysst tackling då jag anser att han gör en röresle med axeln/armbågen då han träffar Hägglund.
Don Percy:
2010-01-17 20:55:34
Ni som envisas med armbågstackling, lägg ner det? Det är en klar tackling med axeln.

Vissa menar även att han hoppar, men det ser bara en enögd.
LTJD:
2010-01-17 21:03:41
Ni som säger att "sånt händer", är ni förståndshandikappade eller bara allmänt trögfattade? Checking to the head är alltid checking to the head oavsett avsikt. Vid skada skall matchstraff utdelas. Givetvis skulle någon anmäla en sådan solklar utvisning. Vad man sen tycker om regeln är en annan sak, jag själv tycker inte att den borde finnas.
Mika:
2010-01-17 21:14:59
Denna debatten kan man diskutera i all oändlighet.



Om nu pajasnämnden stänger av Alvarez, (vilket jag räknar med eftersom de sällan lyckas med sina bedömningar) så får de ta emot ca 10 anmälningar per match.



Jag har all respekt för att Leksingar tycker han ska stängas av. Men vad gör Alvarez för fel? Han kommer med bra fart för att sätta en open ice hit, Hägglund får pucken för långt ifrån sig och tacklingen tar väldigt olyckligt på hakspetsen.



Vi kan dra en parallell när Jarkko Ruutu tacklar Jaromir Jagr i OS 2006 http://www.youtube.com/watch?v=nAZIMkNMTCw



Ruutu fick inget matchstraff eftersom att Jagr böjer sig ner och därför tar tacklingen olyckligt mot huvudet.



Vi kan också jämföra med Mattias Tjärnqvists tackling på Antti Jussi Niemi. http://www.youtube.com/watch?v=QY_n3kYpqM0



Felet som jag ser med Tjärnqvists tackling är att den kommer bakifrån i ryggen på Niemi. Sen att Niemi har max oflyt och skadas mot plexit är en annan sak.



Men Alvarez tackling ser jag inget fel med. Den tar olyckligt på Hägglunds hakspets. Men endast för att Hägglund sträcker sig efter pucken.



Jag älskar klockrena tacklingar. Det är en sån viktig del av spelet. Överlag tacklas det för lite i svensk hockey tycker jag. Och en anledning är väl att det blir såna här efterspel på en juste tackling som träffar lite olyckligt.
Timråit:
2010-01-17 21:23:14
Från en som hoppas att MIF och LIF får harva i allsvenskan ett tag till, så kan jag inte se något ojust i den tacklingen överhuvudtaget. Upp med skallen Hägglund och sluta vara navelskådare.
Sune:
2010-01-17 21:24:10
En däcka leksing är en bra leksing!



Synd att han inte satsade ordentligt om han hade vetat att han ändå skulle bli anmäld :)



Tycker malmö vart för dåliga på att anmäla i år.



Slashingen på söderberg (AIK) ryggtacklingen på Kesä (VIK) sen kan dom kasta in en anmälan på Pelle "Galgen" Prestberg oxå av bara farten för att han saknar nacke, samt är så jävla gnällig och uppenbart satsar på en bentackling på Hardt.
Framåt Malmö !!:
2010-01-17 21:38:28
Leksand IF Sveriges gnällgäng NR 1 med Överstegnällspiken prestberg...



Kärlek Malmö !!
göteborgare:
2010-01-17 21:43:58
spelar ingen roll vad ni säger. tacklingen som han delar ut tar i huvudet på han. då ska det vara matchstraff även om det inte var någon "ful" tackling vilket jag tycker det är... axeln söker ju upp huvudet på han...
perla:
2010-01-17 21:49:01
Ni som tycker att Lundström har Leksandssympatier när han gör anmälan kanske borde tänka på att Leksand har inget som helst att tjäna på en fällande dom. Nästa match mellan LIF och MIF spelas den 19 februari. Det skulle vara unikt om han blir avstängd tills dess!
Kent:
2010-01-17 21:57:19
Med andra ord det ska göra ont att möta MALMÖ
15 Rånald Macdånald:
2010-01-17 21:59:07
Sune: Låt mig räkna...12345678910111213 14 poäng mer har Leksand än Miff Rövgöks. Plus en match mindre spelad. Bör bli ca 30 när serien är färdigspelad. Fundera på det istället för att skriva massa skit.
Kenta (inte samma som ovan dock):
2010-01-17 22:01:01
Fan vilken klockren tackling helt underbart att få se i allsvenskan, va det inte malmös nya sportchef som skulle dela ut pengar för bästa tacklingen som inte ledde till utvisning? Lätt att Alvarez ska ha dom pengarna in på kontot!!
kapten:
2010-01-17 22:21:48
förstår inte riktigt vad ni mifare är upprörda över. om nu tacklingen är så klockren spelar det ingen roll att den granskas. är den riktig, villket ni hävdar, frias mif spelaren
Patrik:
2010-01-17 22:27:23
Vad man än tycker om tacklingen så bryter den solklart mot regelverket som man ska gå efter. Hur dumt man än tycker det är. Hela denna diskution är totalt bortkastad, lägg energin på att mailbomba de som satt upp reglerna. Ni som inte klagar till rätt personer ska enbart hålla käft.

Det är inte Leksand som satt upp reglerna, och det är INTE de som lämnat in anmälan. Så min fråga är varför skylla på dem då?
Gustav:
2010-01-17 22:30:59
Kent:



Det gjorde ondare för Malmö i fredags. O poäng och en lååång bussresa för de tre skadade spelarna =)
Maverick "Stolt Röglefan":
2010-01-17 22:36:36
Nu får ni känna på Leksand själva. Det var många dryga miffare här ifjol när Tjärna tacklade en Leksing.
Mr Lif:
2010-01-17 22:47:14
Värst vad Ni har mycket åsikter. Inte så jäkla fult tycker Hägglund själv. Se nedanstående artikel på DD.



http://www.dt.se/sport/article562268.ece

URL: http://www.dt.se/sport/article562268.ece
Mif Love:
2010-01-17 23:31:33
Men om Hägglund själv har kommenterat händelsen och sagt att han inte tycker att det är fult kan väl alla leksingar hålla sin käft stängd från och med nu.

För det kan väl inte bli mer klart än när spelaren som fick smällen själv säger att han borde hålla huvudet uppe och vara observant?!



Även om vi inte lyckas med att gå upp i år (vilket jag hoppas att vi gör så klart) så kommer det vara ett sant nöje att möte ert upptrissade lag nästa år igen. För vi alla vet ju vilka som alltid viker ner sig när det kommer till kritan. Vi brukar åtminstone ha en chans till sista matchen i kvalserien men ni är borträknade efter tre matcher.



Malmö För evigt
..:
2010-01-18 00:46:41
Haha, om man räknar tacklingar mot huvudet även om man böjer sig ner så mycket, så finns det ett bra sätt att anfall på.



Sätt en spelare på knä,lägg pucken mellan spelarens knä. 2 st i laget kan fösa fram spelaren, för man kan inte tackla denna spelaren eftersom man antagligen kommer tackla han i huvudet då. Putta spelaren fram till utanför målgården, släpp bak pucken, och skjut! :D
Gnällig leksing:
2010-01-18 02:07:10
Jäkla gnäll på Leksand som vanligt, verkar finnas väldigt många dåliga förlorare här. Vad exakt skulle Leksand tjäna på att få Alvarez avstängd, känns som om jag helt skiter i disciplinnämdens lotteri. Jag tycker inte tackling är ful på något vis utan en olyckshändelse att den tar så illa men är en solklar checking-to-head likväl.

Sen läste jag att nån skrev att det var en knätackling på Alvarez vid Leksands 1-0 mål och det är nog det mest patetiska jag läst, har du ens sett situationen?



Har aldrig varit speciellt förtjust i Malmö supportrar men iom den här bloggen har det blivit bättre fram tills nu vill säga. Tycker ni borde vara lite mer kritiska mot ert BP för det var nog det sämsta jag sett på länge, nästan Leksand-i-Kvalserie klass på det :-)
Lär Er historien:
2010-01-18 10:02:06
Nu får Ni väl sluta "klanka ner" på Leksand. Leksand har aldrig varit en förening som anmält spelare till diciplinnämnden.



Däremot har vår "kärring" till förbundskapten ofta gjort detta när han var tränare för Färjestad. I en bra match mellan Leksand och Färjestad så skickade han in videofilmer från matchen för att få leksingar avstängda. Leksand svarade enbart med att så gör inte vi.....

Däremot lyckades "svinet" få leksingar avstängda.



Så har Leksand aldrig agerat.
D-L:
2010-01-18 10:05:57
Det roligaste med det här tjafset måste ändå vara alla miffons panikartade oskuld. "NEEEEJ, det var helt regelrätt, man får tacka så!"



Jamen vad är då problemet med en granskning?



Om man å ena sidan är bergsäker på att den är okej och å andra sidan är sur över att den granskas så uppvisar man en sjuk dubbelmoral!



-Sen kan vi konstatera att Hägga inte går lågt med huvudet. Han har bara dålig koll på raketen Alvarez som delar ut en grymt skön tackling (som tar illa...)



-Alvarez åker på Kollar i ryggen, trillar och vrider sitt knä. Knappast Kollars fel... Grina över den va!



Prestberg får ett par tacklingar mot huvudet under matchen...



MIF delar ut ett gäng tacklingar i ryggen under matchen...



JLGP håller på att få en tackling i huvudet och skyddar sig, ser mest ut som en kollission från hans sida. Om man satsar på att dela ut grymma smällar måste man vara beredd på att ta en också, - småflickor!



Prestberg och något miffo krockar och bägge får ont i knäna, vems är felet? Grina över den va!



Lundström är tävlingschef på förbundet oavsett vad han arbetat med tidigare. Varför skulle inte tävlingschefen få ha synpunkter på den tävling han ansvarar för? Grina över den va!



Kom igen nu, försök att ta en plats i kvalserien i stället för att grina över hur orättvisa alla är. Det är djävligt osnyggt!
kent70:
2010-01-18 10:25:11
En perfekt tackling !!
mixon (RBK):
2010-01-18 10:57:31
Klockren tackling som inte bör ge något straff i efterhand men med vår lotterinämnd så vet man aldrig. Speciellt när Leksand är inblandat (Tjärna vs Niemi som exempel).
Gustaf:
2010-01-18 11:55:18
D-L, har du inte sett repris på tacklingen? Klart att Hägglund åker lågt med huvudet. Det har han själv sagt efteråt.



Borde självklart varit utvisning men senare i matchen tar domaren ett par patetiska utvisningar för tackling i ryggen. Snacka om svajig nivå.
Stefan:
2010-01-18 14:28:27
Har alla skåningar gröt i skallen?
Johan:
2010-01-18 15:08:28
I länken nedan finns svaret kring straffet för incidenten. Säga vad man vill om regeln, den är tämligen klar på den punkten. Således skulle Match Penalty utdömts, dvs en match avstäning med omedelbar verkan.

URL: http://blogg.aftonbladet.se/hockeybloggen/2010/01/tackling-mot-huvudet
Andersson:
2010-01-18 18:22:24
Stefan //



Och du kan inte hockey, det är ganska uppenbart.



Han går ju för helvete för en clean hit men Hägglund är ovaksam och träffas tyvärr på hakan.



Läs för i h-vete intervjun med Hägglund själv, han tycker inte tacklingen är speciellt ful men träffar olyckligt.



Skall Leksingar predika om matchstraff osv när deras egen spelare inte tycker det var en ful tackling? HALLÅÅÅ?!
Andersson:
2010-01-18 18:23:41
Reglerna är åt helvete, länge leve domaren i matchen som uppenbarligen kan se en vettig tackling.
mutu666:
2010-01-18 20:01:47
om ALLA tacklingar mot huvudet ska ge Match penalty, så e det ju bara att sänka ner sitt huvud när man ska bli tacklad så motståndaren åker ut ;)
Stefan:
2010-01-18 22:25:39
Andersson



hur mycket hockey kan du själv? Det spelar ingen roll vad Hägglund själv tycker, det är fortfarande MATCHSTRAFF. Nog för att jag visste att skåningar var korkade, men efter 3 dagars ältande om detta så börjar det bli löjligt tydligt.....
B-sson:
2010-01-19 09:57:07


Stefan och alla andra



Kan man inte gå in med axeln före när man kommer väl synlig rakt framifrån så får vi ta bort momentet tackling.



Snart är det omöjligt att veta hur man ska bete sig på isen. Samtidigt som kraven är: Checka högt, fullfölj osv. Gör man inte det är man lat. Gör man det är man skyldig till "mordförsök".
Skriv en kommentar

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Kommentar:

URL/Bloggadress:
Huvudpartners

Exal AB

Resurs Bank

Nordic Bet
Resepartners

Quality hotell

Öresund hund & katt

Multilotto.com
Ämnen
Sök i bloggen


Ronneby Brunn Cup