Annonsinfo Hjäp bloggen Information Kontaktuppgifter Till förstasidan
Alvarez avstängd!
2010-01-19 14:35:50
Beskedet kom precis.
Robin Alvarez har fått sin dom. Han blir avstängd i en match. Detta meddelar klubbdirektör Magnus Sallbring som precis fick beskedet av förbundet.
Peo Larsson är kritisk.
- Domarna konfererade och kom fram till att det inte var oschysst, men nu meddelar disciplinnämnden att det borde ha varit matchpenelty. Nu har jag förvisso inte fått det på skrift, utan hon ringde mig nu precis, Cattis från (Zethelius) disciplinnämnden och meddelade att han fått en match. Men helt ärligt så tänker jag inte älta det mer än att jag tycker det är fel.

Nu spelar beslutet ingen som helst roll. Alvarez är ändå skadad och hade inte spelat match imorgon ändå.
Men disciplinnämnden gick alltså på Mikael Lundströms linje och inte på Hägglunds egen linje. Tom han tyckte att tacklingen var regelrätt.
Men tydligen inte den där nämnden som tog det femtioelfte konstiga beslutet för denna säsongen.
Dela på Twitter
Permalink
Läs fler inlägg om:
Hockey
Match
david:
2010-01-19 14:36:48
Fy f-n vad pinsamt...
Ruffe:
2010-01-19 14:41:45
Tycker det är ett skämt att han blir avstängd... Och jag är själv leksing. Hägga måste ju hålla koll på spelet mer än att åka runt o kolla ner i isen.
byarn:
2010-01-19 14:41:52
Helt rätt!

Fega miffot ska bara ha......sen att han är påställd o ägd av kung pelle det gör han ännu mer pinsam.
Peter:
2010-01-19 14:41:54
Så åker man med huvudet nerböjt är man inte tacklingsbar då
Pellejöns:
2010-01-19 14:42:29
Han borde haft 10 matcher! minst
Uppsalamas:
2010-01-19 14:43:16
HAHA fy fan justitimord. Sluta tillåt tacklingar så kanske vi får handväskor i svensk hockey istället.
Chris:
2010-01-19 14:44:26
Haha, bara pinsamt.
G:
2010-01-19 14:46:15
Säga vad man vill om det. Men det är ett beslut grundat på de regler som gäller inom hockeysverige idag. Tackling mot huvudet, vare sig den är avsiktlig eller bara tar olyckligt resulterar i utvisning. Blir sedan spelare i fråga skadad, skall det resultera i Match Penalty vilket även innebär avstängning i kommande match. Huruvida det är vettiga regler eller inte är en annan diskussion som kan vara värd att ta upp.
Nejlikan:
2010-01-19 14:48:45
Självklart ska han inte få något straff! Regelboken gäller ju bara så länge motståndaren är medveten om vad som ska hända.



Om en spelare åker och tittar ner i isen är det naturligtvis fullt tillåtet att haka, trippa, checka i huvudet och ryggen samt sticka en klubbspets i ögat. Självklart..?
Big Bengt:
2010-01-19 14:49:09
Är det innebandy eller hockey?

Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd - pinsamt!

Hockeyförbundets tävlingschef Mikael Lundström, tidigare sportchef i Leksand, anmälde Robin Nilsson-Alvarez till disciplinnämnden! Hmmm

Vad är nästa steg? Ge Leksand en friplats i en stängd elitserie.

Pinsamt sa Bill. Pinsamt sa Bull.
Jonk:
2010-01-19 14:54:00
Helt bedrövligt. Hur fan ska det bli om man minskar rinkarna. Klubbarna måste ju börja ha 25-30 spelare i truppen då tacklingarna kommer att öka och avstängningarna lär öka markant.

URL: http://www.dagens-hockey.se/
Chris:
2010-01-19 14:56:39
Instämmer Big Bengt.

Leksand kunde lika gärna få böta för sin kroniska narcissism.
Fredrik:
2010-01-19 15:00:57
Svensk ishockey när den är som sämst, pellejönsar som bestämmer straff, pellejönsar och byarn som uttalar sig. Samtliga borde skämmas ordentligt. Nej det är nog så att "hela sveriges lag" måste få allt stöd de kan för de bara mmåååsssttteee ju vara i elitserien. HATA LEKSAND!!!!
Mif Love:
2010-01-19 15:08:14
Jävla idioter som håller till på förbundets disciplinnämnd. Man ska väl alltid utgå från domarens synpunkt, men dessa nötter kör över allt och alla i sin jakt efter publicitet.

De förstör svensk hockey med sina Nalle Puh beslut.



Jag vet även om att det inte var Leksand som anmälde, men jag hoppas av hela mitt hjärta att ni återigen visar er riktiga sida i kvalserien och kommer sist. Förbannade hycklare och Prestbergsäckel
Tomaso:
2010-01-19 15:12:34
Jaja, hata på ni bara. Läs regelboken så kanske ni eventuellt förstår (har dock inga större förhoppningar) varför beslutet blev så här. Tackling mot huvudet som renderar i skada ska ge Match penalty, dvs avstänging, sen spelar det ingen roll vad ni tycker. Tyvärr är det DOMAREN som tagit fel beslut ända från början. Tycker faktiskt det är oväsenligt att Mikael Lundström och Leksand kopplas ihop även om det är oundvikligt men det har lik förbannat inte med saken att göra. Spelar heller ingen roll vad Hägglund själv tycker. Så, fortsatt hata nu och gör som Redhawks, lägg energi på fel saker.
Realisten:
2010-01-19 15:13:14
Äh skyll inte på Leksand, det gör att ni verkar bittra även fast ni inte har något och vara bittra för så sluta med det.



Nu acceptera vi faktum, regeln är som den är, hägga mår bra, alvarez är skadad så det drabbade er ändå inte.



Nu siktar vi in oss på kvalserien båda lagen och så förenas vi där i vårt hat mot RÖGLE IK



Okej???
Anonym:
2010-01-19 15:14:26
STÄNG AV DICIPLINNÄMNDEN EN HEL SÄSONG!
Realisten:
2010-01-19 15:15:59
Trodde dom var en idrottsklubb inte en bandyklubb, HAHAHA hela Sverige skrattar!!!



Dom vill vara som er lika mycket som Mora vill vara som oss



Peace!!
Pucken:
2010-01-19 15:17:32
Det är ju fan inte konstigt att folk ledsnat på hockey. Visst tillhör de lite närkamp i hockey eller. Ja instämmer i dom som skrivit här tidigare tycker om jag förstått allt rätt att om det var Leksand som anmälde Alvares att det är lågvatten.
B-sson:
2010-01-19 15:18:43
En fråga: Hur ska man som hockeyspelare bete sig när man har order om att fullfölja, checka högt osv?



Att komma väl synlig rakt framifrån med axeln före kan ju inte vara något brottsligt. Däremot att hoppa upp, eller ännu värre, gå först med armbågen, det däremot, känns ju väldigt oschysst. Nu gjorde ju inte Robin Nilsson-Alvarez det så det kan ju inte vara det vi pratar om. Däremot var det en olycka när mycket av tyngden träffar Hägglund på hakan – men det var ingen tackling riktad mot huvudet.



Alternativet är väl att ta bort momentet tackling eller åtminstone reglera ner det till damseriens tacklingar. Om jag minns rätt (kan ha fel) så är det endast tillåtet i damserien att tacklas vid sargen om man åker jämsides i samma riktining som motspelaren.



Lundström gillar nog inte tacklingar över huvudtaget. Och inte leksands supportrar heller verkar det som. Synd för sporten. Synd för Leksand. Trodde bättre om dem.
Analez:
2010-01-19 15:19:22
Att ni har gröt i halsen visste vi sedan tidigare. Men nu verkar den har spridit sig upp till huvudet också... Läs för fan sign. G.;s inlägg ovan!
Alex i STHLM:
2010-01-19 15:25:10
Ja säger då det. Löjligt. Synd att matchen gick som den gick :(



Eftersom Malmö Redhawks aldrig vinner så har ja bestämt mig för att heja på Rögle istället.



Älska RBK



Väl mött i Ängelholm
Stefan:
2010-01-19 15:25:24
"Ja instämmer i dom som skrivit här tidigare tycker om jag förstått allt rätt att om det var Leksand som anmälde Alvares att det är lågvatten."



Vad är det för jävla mening, lär dig svenska innan du yttrar dig igen!
Jonas:
2010-01-19 15:28:04
Var det någon som allvarligt trodde på ett annat beslut. Det var väl knappt pengarna tillbaka på det. Regelboken är ju solklar på den punkten.



Att Holm & Co inte ser hela händelsen är olyckligt, men inte helt ovanligt. På videobilderna som nämnden granskat framgår dock hela förloppet. Om Holm skulle få uttala sig i media om matchsituationen (vilket domarna inte får), är jag övertygad om att han till videobilderna bedömer det som en tackling mot huvudet och "match penalty".



Håller med Hägglund när han kommenterar videobilderna: "Jag vet inte om det var så jäkla fult". Dock har jag inte sett något citat där han säger att den är "regelrätt". En inte helt marginell skillnad då det är väldigt få utvisningar som föregås av något jäkligt fult.



Nu ska man förvisso inte tro på alla citat man läser i tidningarna. Tuffingen Alvarez kan väl t.ex. aldrig ha kallat Prestberg för en "Pellejöns"...
SVÅRT MED REGLER:
2010-01-19 15:28:07
Tänk att vissa har så svårt med hur regelboken är skriven....

Om en tackling tar mot huvudet skall matchstraff utdömas.



Spelar ingen roll om det var en olycka. Precis som en spelare är ansvarig för sin klubba, är han ansvarig för var hans tackling träffar.

Skoskavf:
2010-01-19 15:39:17
Johan, hur kan det vara så fel när det står i regelboken att det ska vara match penalty när spelaren blir skadad efter en tackling mot huvudet?



Så en match är helt rätt beslut
DA:
2010-01-19 15:40:20
Pinsamt pinsamt pinsamt!!.... Pelle måste vara grym, efterssom alla "hatar" honom =)
Stefan:
2010-01-19 15:41:43
B-sson



Jag är Leksing, och jag älskar tacklingar, speciellt den som Treille försökte sig på mot Grand-Pierre i fredags. Jag älskar oxå att han fick hjärnskakning av den och blev inlagd på Mora Lasarett.
Nejlikan:
2010-01-19 15:42:45
Intressant att skåningarna inte tycker att hakan tillhör huvudet. Kan det vara därför det är så svårt att höra vad de säger?
Micke:
2010-01-19 15:44:32
Gillar inte att det "hatas" så mycket överallt.

Varför hatar man Leksand, Malmö, Alvarez mm - när man älskar hockey? Orättvisor finns överallt!

Istället kan man väl diskutera sakfrågorna!



Jag personligen tycker att "domaren dömer" och att HAN i efterhand kan videogranska och bestraffa i efterhand. Nu i DETTA fallet känns det märkligt att ingen av dom aktiva - domaren, tacklaren, den tacklade eller någon av lagkamraterna tyckte att det var ojust. MEN alla tyckte att det var olyckligt....
Robin89:
2010-01-19 15:49:05
Så man får göra en slashing på en spelare med flit utan att få ett starff men en klockren tackling på en snubbe som kollar ner i isen är inte OK...



Malmö blir särbehandlade som vanligt eller?
Andersson:
2010-01-19 15:49:06
Dem jävla dårarna kan suga min röv på ren svenska, jag visste att det skulle bli såhär, anmälan skulle komma och när det väl kommer så är moralpaniken så jävla fullständig så inget annat var och vänta.



Tack för ni mördar svensk ishockey.



Och är det inte lite lustigt hur snabbt denna nämnd kommer fram till detta? Det brukar ju oftast ta en helvetisk tid för dem att få loss tummarna ur ändtarmen.



Jag TRÖTTNAR! Bytt jobb jävla sopor.
Anonym:
2010-01-19 15:51:42
Nejlikan: Dagens bästa kommentar. Hahahaha.
Andersson:
2010-01-19 15:52:00
Realisten //



NEJ! det är inte skitsamma, det här visar vart svensk hockey lägger ribban. Alltså skall man ge fan i att försöka utdela en riktig tackling framöver, eller tackla överhuvudtaget för man får ju uppenbarligen inte.



De skiter i domarens bedömning och de skiter fullständigt i Hägglunds egen bedömning, det är fanimej inget annat än en skandal.



Mikael Lundström kan ju för övrigt ta och ställa sig i mål utan skydd, den partiske idioten får tydligen lov och härja fritt i förbundet.
Andersson:
2010-01-19 15:54:02
Robin89 //



Exakt! Vad är det för signaler de sänder ut?



Tärnström ärendet VAR anmält och disciplin nämnden kollade på det, men vad hände? Nada.



Det räcker så, det är en fars.
Niklas:
2010-01-19 15:56:21
Jag håller med Micke ovan, det är väl mer intressant att diskutera sakfrågorna.



Enligt regelboken skulle det ha varit matchstraff, vilket Alvarez nu fick i efterhand. Nämnden rättade till domartrions fel helt enkelt. End of story, anser jag.



Jag anser vidare att tacklingen ÄR okej, att tacklingar bör förekomma i MYCKET större utsträckning än de gör nu och att disciplinnämnden generellt sett är en hög med amatörer.



I detta fall är dock regelboken skriven som det är och då är det tyvärr glasklart. Och då återkommer vi till att diskutera sakfrågan gällande regelboken. Är regeln bra eller inte? Skyddar den spelarna eller blir tacklingar utan ont uppsåt drabbade, vilket i sin tur renderar i olyckliga avstängningar? DET är väl något värt att diskutera.



Att LIF får skit för något vår före detta sportchef gjort köper jag inte.



Må vara att folk vill vädra sitt Leksandshat och låt de så göra då, men i detta fall är det helt obefogat att på något vis kasta skit på LIF pga avstängningen.



Som någon annan smart skrev här innan, Alvarez är ändå skadad så det blir ingen effekt alls av detta beslut. Vi, både leksingar och MIF-fans, får istället vara nöjda med att det INTE blev böter, för det hade jag tyckt varit löjligt med tanke på att han inte försökte skada Hägglund medvetet.

URL: http://nyheter24.se/bloggar/hockeybloggar/leksand/
mixon (RBK):
2010-01-19 15:58:20
Trams!
Fredrik:
2010-01-19 16:02:06
svensk hockey blir sämre och sämre... och vafan måste man få tacklas, det är en del av underhållningen och meningen med sporten! Leksingen får ju skylla sig själv att han ligger lågt i svängen och inte kollar upp! Svensk hockey är på väg neråt! Jäkla trams!
kapten:
2010-01-19 16:04:21
perfekt

rättvisan segrade till slut



synd bara att det bara blev en match.............
pep:
2010-01-19 16:07:27
organisationen runt svensk hockey, är så j**la pinsam. Har disciplinnämnden någon som ens vet vad hockey är???



tycker att Malmö hädanefter ska anmäla ALLT som sker på isen(icing, offside, tackling, mål, ........)



fan man blir ju bara så trött.
Andreas:
2010-01-19 16:10:02
Nämnden dömde efter reglboken så jag förstår inte vad alla grinar för? Man får fortfarande tacklas så länge man inte tacklar någon i huvudet.
Glaaki:
2010-01-19 16:10:05
Efter ännu en säsong av pajasdommare och diciplinnämd som verkar slå med tärningar och favorisera... Börjar man ganska snabbt drömma om eventuell EHL-liga.



Proffs dommare, ingen dicplinnämnd, Bättre lag, större stjärnor, mer lir och förhoppningsvis mindre rinkar. NHL satsar varje år sjukt mycket pengar på att göra sporten bättre men varför skulle vi ta efter dom och få en bättre produkt... Hade det varit för enkelt? Ända anledningen att man fortfarande orkar kolla på Allsvenskan är att hjärtat bultar för Malmö men produkten kunde varit så mycket bättre så jävla enkelt. Ganska uppretande...
Glaaki:
2010-01-19 16:14:36
En sak till ni som citerar regelboken. Det sker ingen tacklingsrörelse så det kan enligt domarna ses som en krock och därigenom ingen avstängning, helt enligt regelboken. Det är innte antingen svart eller vitt, det är till för domarna att tolka och tre stycken tolkade det som krock och dom där andra vad dom nu är för tackling.
B-sson:
2010-01-19 16:15:55
Stefan och även nejlikan



Självklart är det olyckligt när en spelare blir skadad.

Tycker uppriktigt synd om Hägglund men jag anser att det var en olycka.

Jag vet att du, och diciplinnämnden inte tycker samma. Njuter du av Treilles hjärnskakning så är det din sak. Grattis till din vällust.

Självklart vet jag även att hakan sitter på huvudet. Men det är skillnad på huvudtacklingar och när man kommer korrekt in rakt framifrån med sänkt axel. Fullt synlig.



Dialekter ger jag för övrigt fan i... vem bryr sig. Jag har bott över hela Sverige och bryr mig inte så mycket om hur folk pratar.
Andreas:
2010-01-19 16:21:26
Så en tackling i huvudet är ingen tackling i huvudet bara för att den kom framifrån? Oavsiktligt eller inte det hör inte ens hit.



Så om man petar ut ett öga på någon med klubban som drabbade tex Carolina Söderberg så ska man inte bli straffad för att huvudet var för lågt eller att han inte var uppmärksam?
Fredde:
2010-01-19 16:25:18
Regelverket är tydligt, diciplinnämnden har utifrån detta fattat ett beslut, case closed, inte lönt att älta fram och tillbaka. Att dom fattar ett annat beslut än vad dommaren under matchen gjorde är inte heller konstigt, eftersom de har tillgång reprisbilderna och i detalj kan studera dessa. Alvarez fick en matchs avstängning, en smäll på fingrarna, och eftersom han är skadad så påverkar det inte vare sig spelaren eller laget.



Och ja, jag är ett MIF-fan sedan långt tillbaka



Stefan skrev:



"Jag är Leksing, och jag älskar tacklingar, speciellt den som Treille försökte sig på mot Grand-Pierre i fredags. Jag älskar oxå att han fick hjärnskakning av den och blev inlagd på Mora Lasarett."



Att önska någon annan olycka, det om något är sjukt!
Miffe:
2010-01-19 16:27:55
Hahah,

Det finns 2 saker att kommentera här

1. Sakfrågan, utvisining eller inte (tackingen OK??)

2. Hanteringen med nämnden och anmälningarna.



Det jag tror många, eller iallafall jag regerar på är nr. 2, dvs hur det här hanternas! Uppenbarligen är den här anmälnings prylen och nämnden ett TOTALT fiasko! När det dessutom blandas in officiella pampar på förbundet som anmäler och dessutom har varit sportchef i Leksand (och satt med styrelse och i VIP båset under aktuella matchen!!!). Det luktar jäv låååång väg! Om vi MIF fans dessutom jämför med Överfallet på Söderberg i match nr. 1 som var på gränsen till polisanmälan, här pratar vi om överfall EFTER en målsitutaion med slag med KLUBBA!! Komigen, jag tror det är därför vi reagerar mycket starkt på detta. Samtliga beslut är märkliga och måste ställas mot varje enskild domare och i praktiken reducerar deras auktoritet!



Nä, lägg ner skiten direkt!



Visst, jag kan kommentera nr. 1 också. Och jag säger att givetvis är det ingen utvisning, för domaren i den aktuella matchen tyckte inte det. Jag tycker inte det heller, solklar open ice tackling! Att det sker en huvudskada, är inte automatiskt en utvisning eftersom det inte är en tackling utan kollision.... Jamenar man kan vrida och vända på det. Men naturligvis ingen utvisning och absolut ingen AVSTÄNGNING!!
Nigel:
2010-01-19 16:32:37
Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd gör återigen en dundertabbe...Galet pinsamt att det blir en match avstängning för det här. Riktigt jävla dåligt....
P. Zoff:
2010-01-19 16:35:25
Då får jag också spä på förvirringen. Tacklingen kan anses vara mot bröstet, och sen råkar träffa på hakan eftersom Hägglund åker som han gör. Så om regeln säger "tackling mot huvudet" eller "tackling som träffar huvudet"... Och tackling mot sargen är det inte frågan om.
Jögga L:
2010-01-19 16:37:43
Som jag ser det i regelverket är det solklart. Han skulle haft matchpenalty. Sen om man tycker att regeln är konstig är ju en annan femma.

Finns ju en annan regel som är så gott som lika dan gällandes klubban upp i ansikte som det döms utvisningar utan att det är mening att träffa.

Älskar oxå tacklingar och tyckte trots allt att detta är en godkänd tackling och att regeln är luddig. Tycker det är tråkigt för både Leksand och Malmö att skador inträffade i en annars otrolig match.

Att vi får skit för att en "föredetta sparkad" sportchef anmäler händelsen är ju lite typiskt hatet som finns i hockeyn nu för tiden. Det hatas nästan mer än vad man älskar sitt eget lag.
nöffeplidan:
2010-01-19 16:48:15
jag hoppas att ledamöterna på Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd är nöjda nu ,vad har man vunnit på denna fråga,ingenting .alvarez är skadad och kan inte spela ändå så vem bryr sig.

alla regler i domar regelboken är öppna för tolkning så inget är svart eller vitt.

Johny råkker:
2010-01-19 16:50:37
Befängt! Disciplinnämnden må döma efter regelboken men regelboken är i sådana fall inte bra. Vem bestämmer över reglerna egentligen, är det klubbarna tillsammans som utformar reglerna, eller är det någon arbetsgrupp ovanför? Någon som vet?



En sak jag undrar över är varför klubbarna inte tar fajten och försöker få tillstånd regelförändringar? Så många domslut från disciplinnämnden denna säsong som varit konstiga och väckt uppståndelse men alltid säger klubbens representant att "jag förstår inte, jag tycker det är fel men nu lägger vi det här bakom oss". För fasen, säg ifrån när ni tycker det är galet så kanske kanske vi kan få till vettiga regler istället för dessa bandyregler!
Patrik:
2010-01-19 16:56:43
Haha kul att läsa va ni griniga miffon skriver, dåliga förlorare? han hoppas in tackligen, tacka fan att han ska straffas...ni ska alltid spela fult och gnälla på domarna, grinpelle nr 1 herr söderberg =)
Patrik:
2010-01-19 16:57:13
Haha kul att läsa va ni griniga miffon skriver, dåliga förlorare? han hoppar in tackligen, tacka fan att han ska straffas...ni ska alltid spela fult och gnälla på domarna, grinpelle nr 1 herr söderberg =)
Leksing:
2010-01-19 16:58:18
Men det är ju inte själva tacklingen i sig utan det är att den träffar i huvudet och då ska man väl ändå följa regler, eller tycker ni något annat?
HS:
2010-01-19 17:00:11
Klart som fan att han ska bli avstängd. Sen att Hägglund säger som han gör är för att han inte vill liva upp händelsen i media än mer än vad den redan har gjort. Självklart tycker även han att tacklingen inte var regelrätt, eftersom tacklingen tog i huvudet.
Marcus:
2010-01-19 17:04:43
Att det inte ses som en tacklingsrörelse, han ändrar ju "färdriktning mot hägglund. Gör om gör rätt.

Hitta inte på en massa undanflykter nu
Jimpa:
2010-01-19 17:10:29
Patrik: Dåliga förlorare. Klart man reagerar när ens spelare blir avstängd på felaktiga grunder! Du har väl förstås bara hört vad alla andra "icke-mifare".. Att Alvarez hoppar in i tacklingen är FULLSTÄNDIGT felaktigt.. Alvarez siktar in på att ta en open ice hit, glider med fart mot leksingen, som i tacklingsmomentet får in sin klubba mellan benen på Robin, som på så vis tappar balansen.. http://www.youtube.com/watch?v=BeDILOjQjto och kolla 42 sek in..



Förstår att folk kan ha lätt att hata Malmö, men det spelar ingen roll..

URL: http://www.youtube.com/watch?v=BeDILOjQjto
Simon Nilsson:
2010-01-19 17:12:45
Hejsan!



Jag måste bara fråga en sak!

Bloggandet är något jag verkligen brinner för och gör allt för att få ihop en fin design, men lyckas aldrig!

Jag måste bara fråga om jag skulle kunna få dina kodmallar och din stilmall? Naturligt vis skriver jag att designen är DIN och jag kommer ändra i den. OK?



Skicka gärna svaret till min msn! :)



//Simon

URL: http://simmeolivet.blogg.se/
Gnällig leksing:
2010-01-19 17:14:43
Miffe>> "Jag tycker inte det heller, solklar open ice tackling! Att det sker en huvudskada, är inte automatiskt en utvisning eftersom det inte är en tackling utan kollision.... "



Ok så en open ice tackling är ingen tackling eller hur menar du???



Enda vettiga beslutet disciplinnämden tagit hitills, 1 match vad är det att bråka om egentligen.
Mika:
2010-01-19 17:15:51
Intressant detta. Man går in och läser här och 90 % av inläggen består av att häckla häckla hata hata.



Pajasnämnden har alltså lyckats igen. Moralpaniken tryckte på och nämnden blev skitnödig.



Regler är inte svart eller vitt. Det finns en gråzon där Alvarez tackling befinner sig.



JA, den träffar Hägglund i huvudet.



NEJ, Alvarez siktar inte mot huvudet. Den träffar där för att Hägglund lutar sig framåt efter pucken. Förbannat olyckligt och jag hoppas han är tillbaka på isen snart.



Jag inbillar mig att "checking to the head" borde vara tacklingar där man siktar mot huvudet.



Jag tycker att den sk disciplinnämnden borde granskas. För det är inte många rätt de har på en säsong.



Hur som helst. Alvarez är avstängd. Nog om det.



Paula:
2010-01-19 17:16:25
Suck o åter suck....Hockey utan tacklingar hur kul är det egentligen...det är en stämningshöjare helt klart!!! Sen att denna tackling tar olyckligt är inte så mycket att orda om, det är ju aldrig kul att se en spelare ligga utslagen på isen. Tycker att det är trist att vissa domare fan knappt tillåter kroppskontakt, det ska ju som sagt smälla lite det är ju lite av tjusningen m hockey!!! Sen kan vi sitta här och gnälla häcken av oss och vi miffare häckla leksingar och tvärtom men till vilken nytta egentligen?? Nu lägger vi denna incidenten bakom oss och ser till att stötta Malmö till 100% i resterande matcher istället!!
Pelle:
2010-01-19 17:16:47
Det är väl inte det här beslutet vi borde vara upprörda över utan regeln borde väl skrivas om så att det finns möjlighet för domaren att göra en bedömning. Som det är nu måste domaren ge Alvarez 5+20 eftersom han träffar huvudet och det blir en skada. Så skriv om regeln så att det går att göra en bedömning istället för att det per automatik ska vara matchstraff. Bra av disciplinnämnden att inte döma ut mer än en match.
Andersson:
2010-01-19 17:18:52
Da kan man alltsa satta i system att boja huvudet nerat nar man ser en spelare tackla framover, da blir det automatiskt tackling mot huvudet och matchstraff. Bra att veta.



Kalis! Informera spelarna, nu javlar skall vi satta dit motstandare pa lopande band.



HS



Sjalvklart, what? Sa du menar att Hagglund ljuger?

Jag tror knappast han har blivit tvingad att yttra orden, forsok nu for fan inte vrida hans uttalande till er fordel, han ar ratt klar med att han inte tycker Alvarez gor nagot fel.



Pajas!
Andersson:
2010-01-19 17:20:59
Finns manga Leksingar med moralpanik har, vad hade hant om Hagglund varit mer uppmarksam? Ingenting med andra ord.



Ett javla skamt ar det, checking to the head my ass!
joe:
2010-01-19 17:23:43
alvarez ser ju hägglund hur länge som helst. Det är väl knappast oavsiktligt när han har flera sekunder på sig att sätta in tacklingen, och han passade på att fläska till rejält rätt i skallen på hägglund. Jag ser inte det tuffa i att tackla folk i huvudet bara för man inte kollar på den spelaren? Taclingar ska vara axel mot axel och inga i skallen, rygg eller knän.
andy:
2010-01-19 17:24:28
johan



som reglerna säger ska det vara matchpenalty eller avstängning vid tackling som träffar huvudet.

jag tror inte alvarez gjorde det avsiktligt för det är han för feg för.

tackling träffade huvudet och då blir det avstängning. Slutdiskuterat!
Göran:
2010-01-19 17:30:32
Synd att tacklingen inte tog värre om han ändå skulle bli avstängd för den.. Tramseri
Andreas:
2010-01-19 17:35:59
Mika



"NEJ, Alvarez siktar inte mot huvudet. Den träffar där för att Hägglund lutar sig framåt efter pucken. Förbannat olyckligt och jag hoppas han är tillbaka på isen snart.



Jag inbillar mig att "checking to the head" borde vara tacklingar där man siktar mot huvudet"



Så du menar att om man inte siktar i huvudet med klubban så ska man inte bli utvisad för hög klubba då heller alltså? Eller om man oavsiktligt trippar någon? Eller om man oavsiktligt tacklar någon i ryggen så han flyger in i sargen och får en nackskada?
Malmöhenrik:
2010-01-19 17:39:02
Alltå borde även Leksanspelaren som körde upp klubban under visiret på domaren dömmas till avstängning. Det var absolut inte avsiktligt det är inte det jag vill påstå,men du ju är skyldig att hålla reda på din klubba.



I fortsättningen tycker jag diciplinämnden skall gå igenom SAMTLIGA matcher i Allsvenskan så att eventuella domarmisstag kan rättas till. Uppmaning till alla klubbar anmäl vid minsta domarmisstag
Pappa Pilut:
2010-01-19 17:40:12
Väldigt typiskt lotterinämnden.

Väldigt typiskt när Leksand är inblandat.



Nu spelar avstängningen inte någon roll för Alvarez då han är skadad, men jag hoppas att man inte behåller den här regeltolkningen i ett längre perspektiv.

Hur ska man då våga tackla en spelare som inte har full uppsikt? Tänk om han gör en plötslig rörelse med huvudet. Då är det matchstraff och avstängning som gäller.

Nej, jag hoppas tolkningen av denna regel tas upp på ett nyktert sätt längre fram.

Det är ju så uppenbart att lotterinämnden inte pallar trycket när drevet går i media, påminner VÄLDIGT mycket om efterspelet till Tärnkvists tackling förra året.
Lustigt:
2010-01-19 18:02:14
Det är lustigt att läsa kommentarer här.

De som säger att det inte är en tackling utan en kollision har uppenbart inte hört vad Alvarez och övriga Malmölägret sagt, de har hela tiden sagt att det var en tackling.



Men som tur är så finns det ett antal har som är rätt på det, man kan kritisera regeln i detta fallet. Det är en olyckshändelse att tacklingen träffar hakan (som är en del av huvudet)men när det gör det är reglerna väldigt tydliga, det skall rendera i en utvisning.

Hur lång utvisning det ska ge beror även på om den tacklade spelaren blir skadad.

Och vi kan väl alla vara överens om en sak, Hägglund fejkade inte skada.



Läste precis på sportbladet om denna händelse, bland annat finns delar av disciplinnämndes utlåtande med. Jag rekomenderar verkligen folk att läsa det, då förstår ni att deras beslut följer de regler som finns, regler som disciplinnämnden ska se till att de följs. Att sedan Sallbring säger saker för att skapa rubriker tycker jag är trist.
Jörgen:
2010-01-19 18:06:07
Riktigt bedrövligt! Det är lika bra att Svenska Hockeyförbundet förbjuder tacklingar helt och hållet. Hockey i svensk tappning blir mer och mer likt innebandy. Löjligt!



All heder åt leksandsspelaren som medgav att han var ouppmärksam. Skönt att allt verkar vara bra med honom.

URL: http://www.roligahistorier.com/
Kramsnitch:
2010-01-19 18:20:24
Sverige vill tydligen ha en ishockey där spelarna åker runt som ballerinor och viftar försiktigt med klubban...



Man är alltså inte tillåten att tackla en spelare som böjer på huvudet, herregud!



Tramsigt! Löjligt! Patetiskt!



Fylke:
2010-01-19 18:20:47
Hv:s Torp blev också avstängd av lotterinämnden. Trots att varken motståndarna eller domarna tyckte att det var rätt.
byarn:
2010-01-19 18:27:10
Det hör inte hit överhuvudtaget om tacklingen är avsiktlig eller inte. Två frågor är det enda som behöver besvaras.



1. Vart träffar tacklingen?

Svar: På hakan och hakan tillhör huvudet.



2. Vad säger regelboken om tackling mot huvudet?

Svar: 2+10 minuter eller 5+20 GM.

Vid skada 5+20 MP



Dom frågorna är det enda man behöver ha svar på för att göra en riktig bedömning.
Grön & Vit:
2010-01-19 18:34:46
Vansinningt att stänga av Alvarez! Disciplinämnden borde stängas av, bytas ut.. Sjukt att Leksingarna alltid ska gnälla.. Lundström borde inte ha rätt att yttra sig.. .. Här håller jag helt och hållet med er möffare
da:
2010-01-19 18:36:26
Domaren är ett dött ting. så börja inte ta upp det att det skulle vara en utvisning på en Leksing för hög klubba på domaren? Nu börjar det likan dagis!!
Christopher:
2010-01-19 18:58:54
Det är ju som någon säger här att isådant fall är det bara att stoppa ner huvudet vid en tackling så får man bort en av motståndarena för match penalty!



Tacklingar är tillåtet. punkt. tacklingar mot huvudet är inte tillåtet. punkt. men därimellan har vi ju en gråzon vid sådana här tillfällen.



som hockeyspelare gör han fel när han åker med huvudet neråt och det kommer en kille RAKT framifrån och tacklar honom. Vad anser ni att Robin SKALL göra i det fallet? undvika honom?!? ALLA vet ju att det inte går i det här fallet.



JAG är kluven om vad jag tycker men spontant känns det fel att han blir avstängd. SPECIELLT när domarna inte dömt för det i matchen. Är det inte så att domarna dömmer? om nämnder skall ändra beslut som domare tagit så kan man lika bra låta irland gå till vm eftersom det UPPENBARLIGEN var ett fel beslut i just den matchen...



men men... nu kommer jag få påhopp för att det är 2 olika sporter och 2 olika sorters incidenter. Men ALLA vet ju också att Robin inte tacklade MOT huvudet med vilje med uppsåt att skada!



För övrigt förstår jag inte hur vissa kan äga ett tangentbord när man inte ens lärt sig varken språk eller stavning. Pinsam nivå på vissa kommentarer som visserligen har korrekt språk :)



Väl mött i kvalserien! som jag skrev i ett tidigare blogginlägg, kul om både malmö o leksand går upp till ES nästa år!!
Nicepjucks:
2010-01-19 19:34:21
Jag undrar bara om man aldrig är tacklingsbar om man kör med huvudet nerborrat mot isen? Är det aldrig en spelares ansvar att ha koll på vad som händer runtomkring? Man kan väl för f*n inte köra rundor på isen och hålla koll på var motståndarens huvud är lokaliserat för tillfället.
Miffe:
2010-01-19 19:58:45
Hm, nja någorlunda nivå är det faktiskt på inläggen här...

Inte så mkt hata, men iallafall, jag snackade med en ishockey domare idag som är mycket upprörd över den s.k. nämnden...! Hur kan dom döma iefterhand? Hur kan dom bedöma hur språket/stämmningen är på isen? Denna nämnd undergräver hela tiden dommarens arbete. Suck.



Mitt tidigare inlägg var lite provocerande vad det gäller tacklingen, men om det är så att alla "tacklingar" och princip allt som rör vid motståndarens huvud betraktas som matchstraff iframtiden! Eftersom spelarna nu kan sänka sina huvuden och filma skador!



En mörk dag för svensk ishockey idag faktiskt!
Putte:
2010-01-19 20:06:27
Svenska Ishockeysförbundets tävlingschef Mikael Lundström anmälde Nichlas Torp för knätacklingen i matchen mellan HV71-Skellefteå den 14 januari. Disciplinnämnden har idag beslutat att Torp får två matchers avstängning.



Nichlas Torp fick game misconduct för tacklingen och var därför inte avstängd i bortamatchen mot Timrå i lördags. En anmälan har gjorts i efterhand och disciplinnämnden beslutade idag att Torp inte får spela i de två kommande matcherna (mot Linköping på torsdag och mot Rögle på lördag). Så här skriver disciplinnämnden i sitt beslut:



BESLUT

Efter en match mellan HV 71 och Skellefteå AIK, Elitserien, den 14 januari 2010, åläggs Nichlas Torp, HV 71, följande straff för knätackling:

Avstängning fr.o.m. den 19 januari t.o.m. den 23 januari 2010. Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning.

Bestraffningen innebär totalt 2 matchers avstängning.



SKÄL

Disciplinnämnden har förutom anmälan från tävlingschefen Mikael Lundström och ett yttrande från Nichlas Torp tagit del av filmsekvenser över händelsen.

Granskningen av filmsekvensen visar att Nichlas Torp knätacklar en Skellefteå-spelare varvid skada uppstår. Bentacklingar är generellt farliga och de ska enligt praxis leda till avstängning. Sammantaget finner nämnden att Nichlas Torp ska ådömas avstängning motsvarande totalt två matcher.

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 8 punkten RF:s stadgar.
olo:
2010-01-19 20:10:23
Ni kan gnälla och klaga hur mycket som helst. Enligt regelboken är detta en utvisning alla dagar i veckan. Just denna frågan fanns med bland frågorna på regelproven inför säsongen:



"En anfallande spelare åker framåt med sitt huvud nere och tacklas framifrån av en försvarare som "bröstar" upp sig. Tacklingen träffar huvudet på anfallande spelaren. Ska detta bedömas som Checking to the head?"



Svar: Ja



Så oavsett om ni tycker det är rätt eller fel (vem gillar puck-out regeln liksom?) så är det bara till att acceptera att nämnden följt regelverket. Blir en spelare skadad under denna regeln är det automatiskt Match Pennalty med automatiskt 1matchs avstängning. Att sen domarna på isen missade händelsen på isen är en annan sak, shit happens. Det var inte det enda dem missa den kvällen...
D-L:
2010-01-19 20:11:49
Löjligt som fan att kalla tacklingen för en gråzon, killen satsar på att sänka Hägga och lyckas. Reglerna säger att tacklingen är otilåten och sen kan ni snyfta om det bäst ni vill...



Vi har drabbats många, många gånger av både underliga domslut och märkliga bedömningar av disciplinnämnden. Att snyfta om det lär inte förändra ett skit, (fast å andra sidan kanske ni är vana med att Percy kommer och släpper lite stålar när ni snyftar, så det kanske funkat förr?) Face it och gå vidare...



Fast jag är den första att hålla med om att nämnden borde läggas ner och domarna ska döma. Inrätta en domargranskningsnämnd som får stänga av kassa domare i stället...
D-L:
2010-01-19 20:58:47




Sen:



Det där med att Hägglund får skylla sig själv för att han åker så fruktansvärt nedböjd är bara snömos. Hägga och Alvarez är ganska exakt lika långa. Alvarez träffar med sin uppdragna axel Häggas haka. Så stort är då inte avståndet mellan uppdragen axel och hakspets. Är man någorlunda normalskapt kan man ju mäta på sig själv.

Om nu Hägga åkte så famåtlutat som alla hävdar då måste ju även Alvarez ha gjort det annars hade han väl inte kunnat träffa haka med axel.

Måste man tycka att Hägga får skylla sig själv?

Måste man tycka att Alvarez gjorde något avsiktligt fult?

Kan man inte bara inse att det finns olyckshändelser som slutar olyckligt.
Tysken:
2010-01-19 21:06:06
OK, han fick en match nu, han är ändå skadad.. Principiellt så tycker jag dock att det känns idiotiskt att, som någon skrev, nämnden undergräver domarnas arbete, när domaren tom fick se matchen på DVD och INTE anmälde.. Men men, bara att bita ihop o köra vidare!
Mika:
2010-01-19 22:01:00
Andreas



"Så du menar att om man inte siktar i huvudet med klubban så ska man inte bli utvisad för hög klubba då heller alltså? Eller om man oavsiktligt trippar någon? Eller om man oavsiktligt tacklar någon i ryggen så han flyger in i sargen och får en nackskada?"



Vad jag var ute efter var att "Checking to the head" regeln bör ha kommit till pga att spelare medvetet tacklas mot huvudet.



I fallet Alvarez VS Hägglund finns det som jag ser det en anledning till att Alvarez träffar Hägglund på hakan. Och det är att Hägglund är framåtböjd vid tacklingstillfället. För om det nu ska dömas (vilket disciplinnämnden nu klargjort) matchstraff varje gång en spelare träffas i huvudet medvetet eller inte så lär de häcken full med arbete att stänga av spelare.



Alvarez skulle enligt dig då ha avbrutit tacklingen eftersom som att han kunde ha träffat Hägglund i huvudet?



Jag tycker bara att disciplinnämnden visar prov på dålig känsla för spelet. Man gör det alldeles för enkelt för sig. Men visst, de har läst regelparagrafen och dömt ut straff efter det.



Som sagt tidigare, jag hoppas Hägglund är tillbaka på isen snart igen. Det är ALDRIG kul att se spelare helt utslagna på isen på det sättet.
mutu666:
2010-01-19 23:06:46
...."Men Johan Hägglund själv tycker inte att tacklingen var så ful. Han är till och med lite självkritisk.



– Jag hade en kille bakom mig som jag koncentrerade mig för mycket på. Jag skulle ha tittat upp lite mer. Jag tittade lite för mycket ner i isen, säger han till Dalarnas Tidningar.



Han säger också:



– Jag vet inte om det var så jäkla fult. Det är mest sådant som händer. Det var mest att den tog illa."....



Alla som spelar/har spelat hockey vet att om man tittar ner för mycket på isen när man e puckhållare så smäller det snart...
Realisten:
2010-01-19 23:10:37
@ Andersson



Här försökte man vara lite vänlig och skämta bort det. Men nej nej du ska älta och älta detta. Snart är hans avstängning över och då kommer du förmodligen fortfarande sitta och grina och tycka att det är orättvist buhu :'(



Din logik faller när du säger att Hägglund inte tyckte att det va så farligt. Varför i hela fridens namn skulle nämnden bry sig om det.



Nämnden ansåg (med vissa rätta) att detta va en Checking to Head. Och du kan fan inte säga annat? Hakan sitter väl så vitt jag vet på huvudet. Fast jag vet inte hur du ser ut men din haka kanske sitter i bröstkorgen



Gå in på www.swehockey.se och läs regelboken sen kan du grina lite mer.



Sen kan man tycka vad fan man vill om att Lundström anmälde tacklingen, lite löjligt kan även jag tycka.



Men Leksands IF har fan inte gjort något alls. Dom har inte anmält tacklingen så tycker nog du ska tona ner ditt hat/avundsjuka



Jävla troll håll dig till Facebook
Andersson:
2010-01-20 02:00:19
Realisten //



Förstod jag dig fel så ber jag om ursäkt.



Klart som fan de skall ta hänsyn till de han säger, om han själv säger att han hade del i att tacklingen träffade olyckligt så är det ju ingen riktad tackling mot huvudet.



Jag har inte påstått att Leksand som förening har något med det hela och göra men jag tycker det är lustigt vilken jakt det bedrivs på Alvarez av vissa av er för något som inte var fult.



Nej jag håller mig både här och på facebook så det är lugnt.
Bakomfumlare / RBK:
2010-01-20 08:10:39
Leksingar, Leksingar. Överallt Leksingar. Så även på högsta förbundsnivå. Det är väl ingen som tycker det är speciellt konstigt att Leksands fd sportchef och numera tävlingschef på förbundet, Hr Lundström, på eget initiativ skickar in en anmälan på Alvarez till förbundet. Lundström är ju Leksing, så jäv och inhabilitet ligger i hans natur.



Tänk om alla bar sig åt som Lundström, och skickade in "privata" anmälningar till Disciplinnämnden så fort en spelare i ens hjärtas lag blir pååkt, överkörd eller får sig en smäll i en match? Då hade Disciplinnämnden fått massrekrytera en hel stab av nya handläggare. Nej, det är tur att det bara är Leksingar som sysslar med sånt. Att Lundström dessutom utnyttjar sin ställning som förbundets högste tävlingsansvarige, får hela soppan att stinka ännu mer.



...och detta skriver jag med mycket gott samvete, trots att jag varken gillar MIF, Alvarez eller någonting som har med rödsvart at göra.
Bofors:
2010-01-20 09:00:36
Så pinsamt att han blir avstaängd, hade tacklingen skett mot typ Sundsvall, hade det aldrig blivit avstängning! Diciplinnämden borde

stängas av istället, har en en gång bevisat sin oduglighet...
Skriv en kommentar

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Kommentar:

URL/Bloggadress:
Huvudpartners

Exal AB

Resurs Bank

Nordic Bet
Resepartners

Quality hotell

Öresund hund & katt

Multilotto.com
Ämnen
Sök i bloggen


Ronneby Brunn Cup